Meningen med kampanjen för "gårdsförsäljning" av alkohol har hela tiden framför allt varit att undergräva socialpolitiken. Med butiker hos alkoholtillverkare skulle man åstadkomma olika behandling av olika slags företag, och av inhemska och utländska företag. Detta skulle kunna angripas med hjälp av EU-juridiken. På så sätt skulle Systembolaget kunna undergrävas och alkoholdrickandet öka.
Detta syfte har man försökt dölja med att tala om vingårdar och om alkoholjäsning av lokalt odlade druvor och andra frukter. Det har aldrig varit trovärdigt. Vinodling i Sverige är en mikroskopiskt liten verksamhet, missgynnad av det nordeuropeiska klimatet. De lobbyistpengar och kampanjinsatser som under många år ägnats åt att kräva "gårdsförsäljning" har inte stått i någon som helst proportion till den odling det skulle kunna bli fråga om.
Men frågan har utretts och utretts och utretts. Gång på gång har det belysts att ett skenbart litet undantag från regeln om flaskförsäljning på Systembolaget skulle leda till kollision med EU-rätten. Det skulle innebära risker för att olika aktörer i alkoholbranschen skulle kunna få till stånd ett systemskifte i stort. Utredningsförslagen har avvisats, men förespråkarna har då fått nya utredningar tillsatta.
Den senaste har nu varit på remiss. Den här gången går den ut på att begränsa volymen som får säljas vid varje tillverkningsställe så pass mycket att man kan försöka säga att det är försumbart, och därför kanske skulle få passera utan problem med EU-rätten.
Men sådana begränsningar är flasklobbyister alltid inriktade på att steg för steg försvaga och öppna så att mer kan säljas. I takt med det ökar i så fall utsikterna för dem att använda butikerna vid tillverkningslokalerna som bräckjärn mot Systembolaget.
Ett remissvar från Karolinska Institutet – som ju är ett universitet för hälso- och sjukvård – pekar på hur detta kan leda till en utveckling med mer alkoholförsäljning och förvärrade alkoholskador. Förslaget går ju emot EU-rätten då "gårdsförsäljning innebär att svenska produkter skulle gynnas framför utländska". Detta är socialt riskabelt – men det alkohollobbyisterna hela tiden siktat på.
Dessutom sätter Karolinska Institutet fingret på hur hela talet om gårdsförsäljning är vilseledande: "De nya försäljningspunkterna behöver inte vara förlagda till landsbygden, och heller inte bygga på egenodlade produkter", noterar institutet. Just det. Pratet om gårdsförsäljning på landsbygden handlar egentligen om att spritbrännerier och starkölsbryggare ska öppna egna flaskbutiker, vanligen i städer.
Centerpartiet som borde begripa bättre har olyckligtvis låtit sig förknippas med denna sprithögeridé. Delar av lantbrukskooperationen har medverkat till detta. Där har det också funnits aktieägande i ett whiskybränneri i Gävle. En butik där skulle vara något helt annat än en lantgård.
Centerpartister borde inse hur sprithögern motverkar mycket annat i den politik Annie Lööfs parti hellre vill stå för.