Ungdom på moped förtjänar mer respekt

.

.

Foto: Sörmlands Media

Signerat2020-06-16 16:24
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Mopedbilarna har fått oförtjänt dåligt rykte, säger 15-åriga Klara Moberg från Strångsjö i Katrineholms-Kuriren. 

Hon beskriver den frihet som mopedbilen ger henne. Fordonet tar henne vart hon vill, oavsett väder. Hon slipper vänta flera timmar på bussen, som går sällan där hon bor, och kan ta med sig en kompis. 

De faror och otrygghet som Klara ser handlar om bilister som kör om för snabbt och för nära, eller till och med prejar henne.

Klara ringar in problemet och drar en alldeles korrekt slutsats. Det främsta bekymret med mopedbilen är inte fordonet och dess förare, utan omgivningens sätt att se på den och behandla den i trafiken.

Är mopedbilarna farliga? Det beror på vad man jämför med. Mopedbilen är lätt och inte krocksäker. Men så är det heller ingen bil utan, enkelt uttryckt, en moped med tak och väggar.

Det är så man måste betrakta den, både som mopedbilförare och medtrafikant. Den som framför mopedbilen bör så långt möjligt undvika högtrafikerade vägar där det går fort – inte minst för att undvika köbildning – och medtrafikanter måste, framför allt vid omkörning, tänka på mopedbildens begränsade skydd. 

Det är inte fel att arbeta för att göra mopedbilarna tåligare vid krock. Men redan nu är det, allt annat lika, säkrare att vara omgiven av någon sorts kaross än att sitta helt oskyddad på en moped.

Mopedolyckorna som helhet har samtidigt minskat kraftigt på senare år, särskilt med unga förare inblandade. En avgörande orsak är införandet 2009 av mopedkörkort för klass ett-mopeder, som mopedbilarna tillhör, och ett enklare förarbevis för mopeder av klass två.

Under perioden 2006-2008 dödades 38 mopedförare, varav 14 var 15-17 år. Motsvarande dödstal 2010-2012, efter lagändringen, var 27 och 5 personer.

Utvecklingen av antalet skadade ser likadan ut och olycksläget i stort är detsamma under de senaste åren, även efter mopedbilens genombrott 2017 och den stora ökningen av antalet klass ett-mopeder på vägarna. 

Så visst, diskussionen om trafiksäkerhet och unga på motorfordon behöver ständigt föras. Men det är bra att se den stora bilden: Vi har gett ungdomarna större frihet i trafiken och samtidigt höjt kraven. De har tagit det ansvaret.