Formuleringen trÀffar mitt i prick. Den kommer frÄn VÀsterbotten. Den gÀller det som hÀnt med KD:
â Den nya hĂ„rdheten och gapigheten.
En trÀffsÀker sammanfattning av vad partiledaren Ebba Busch (KD) stÄr för. Den som sÀger det, i Dagens Nyheter, Àr Knut Isaksson, tidigare fullmÀktig (KD) och oppositionsrÄd i Dorotea. Han har gÄtt ur. KD-ledningens samarbete med SD blev droppen.
SĂ„ hĂ€r Ă€r citatet i DN av Knut Isaksson: âKD hĂ„ller pĂ„ att byta ut sin vĂ€ljarbas. Vi Ă€r mĂ„nga frikyrkliga som inte trivs med den nya hĂ„rdheten och gapigheten.â
Det handlar alltsÄ inte enbart om flyktingpolitiken. Men KD:s ledning har vÀnt ryggen Ät det som varit en av kÀrntrupperna i ideellt flyktingmottagande och ideellt engagemang för förtryckta och fördrivna. Hos grÀsrötter i kristna samfund, frikyrkliga och andra, har en stor del av detta engagemang vuxit fram och blivit kvar.
DN intervjuade i söndags pastorer som i Ärtionden Àven varit aktiva och framtrÀdande företrÀdare för KD, men som drivits ur partiet. En Àr Bengt Sjöberg i Korskyrkan i Filipstad, som gick ur 2018. En annan, Daniel Berner, har gÄtt över till Centerpartiet, som nu gjort honom till kommunalrÄd i Vetlanda.
VÀgen frÄn KD till C gick, kan det tillÀggas, Àven pastorn Miriam Holm i Eskilstuna. Det som pÄgÄr Àr mer Àn en partisplittring. Det Àr en djupnande konflikt i flera slags kyrkor. Den finns inte bara i USA. Men sprickorna i USA har, fast i större format, likheter med det som sker i KD och pÄ andra hÄll i Sverige.
En katolsk högerflygel men framför allt en del av de evangelikala rörelserna â inom pingstvĂ€ckelse, baptism och motsvarigheter till Livets Ord i Sverige â har slutit upp bakom Donald Trump och högervridningen av republikanerna. De har inte stötts bort utan i stĂ€llet förstĂ€rkt den hĂ„rdföra högerpropagandan i TV-kanaler och nĂ€tmedier. âDen nya hĂ„rdheten och gapighetenâ Ă€r tongivande Ă€ven dĂ€r.
Detta handlar inte bara om KD. Inte bara Ebba Busch tar stora kliv bort frÄn vad hennes parti under Ärtionden sett som kÀrnvÀrden, och driver dessutom pÄ eller slÄr följe med den nya hÄrdheten och gapigheten. Detsamma gÀller Ulf Kristersson och Nyamko Sabuni och de kretsar av likasinnade de samlat runt sig.
Ska dessa partier stÄ för vad de tidigare hÄllit högt mÄste de byta kurs och byta ledning. Eller ska konservatism ersÀttas med radikalism frÄn höger? Eller ska antiliberalism och trÄngsinne fÄ styra politiken i stÀllet för liberalism och frisinne?
Det handlar inte heller bara om partier. AuktoritĂ€ra rörelser brukar veta vad de vill med det religiösa â och med kyrkor och andra samfund. De ska underordna sig. Inordna sig. Anpassa sig. Understödja eller tiga om den kollektivism och den sortering eller utstötning av mĂ€nniskor de styrande har som ledstjĂ€rna. Ungern Ă€r ett exempel. Putins Ryssland ett annat. UpprĂ€kningen kan göras lĂ„ng.
SÄdant har ett pris, för ett samfund och för individen. Evangeliet fÄr dÄ inte lÀngre ge inspiration att tala sanning gentemot makten. I stÀllet kan evangeliet urvattnas och förvanskas. SÄ blir det fritt fram för hÄrdheten och gapigheten.