För fem år sedan flyttade Helena Eklund och hennes make in i ett hus på Granbyvägen i Åkers styckebruk.
Senare fick paret en dotter.
I början var allt frid och fröjd.
Men sedan 2013 är det inte lika kul att bo på Granbyvägen 30.
– Problemet började då, sedan guppen anlagts på Bruksvägen här utanför. Tidigare kände vi inte av några vibrationer, berättar Helena Eklund när vi en snöig eftermiddag sitter och samtalar i familjens kök.
Guppen, eller kuddarna som de också kallas enligt trafikingenjören Cecilia Huss på Strängnäs kommun, är en farthämmande åtgärd.
Men i familjen Eklunds ögon är de till betydligt större problem än glädje.
– Jag minns en natt när jag vaknade vid tre tillfällen, klockan 02, 03 och 05, på grund av de vibrationer som den tunga trafiken orsakade, säger Helena Eklund.
På vintern är det ganska lugnt men övriga årstider spökar vibrationerna.
– Det är när bussar och tyngre lastbilar passerar guppen med bakhjulen som vibrationerna uppstår, då ruskar det till på övervåningen. Vi har ju en hel del tung trafik som går till och från Åkers International, berättar Helena Eklund och får medhåll av den närvarande grannen Göte Levin som också är mycket missnöjd med situationen på Granbyvägen/Bruksvägen.
– Förslaget om att anlägga gupp kom från en Åkersbo. Men guppen borde ha placerats längre fram, vid korsningen innan Ica, anser Göte Levin som också frö livliga diskussioner med kommunen.
I mitten av sommaren 2014 påbörjade en irriterad Helena Eklund sin mejlkonversation med Strängnäs kommun. Den lever ännu.
– Jag håller inte igång diskussionen för att det är roligt, säger hon aningen syrligt.
Helena Eklund vill veta vad vibrationerna kan få för följder.
– Om vi till exempel skulle vilja sälja huset, är man då skyldig att uppge problem av det här slaget.
Funderar ni alltså på att hitta ett annat boende?
– Nej då, men får vi ingen hjälp orkar vi inte stanna här lika länge som planerat. Planen var att vi hittat vårt boende för lång tid framöver.
I oktober hade Strängnäs kommun beställt en mätning av ett Närkebaserat konsultföretag som är specialister på området.
– Vi mätte på husgrunden under 14 dagar utan att få några onormala resultat, säger byggledaren på företaget.
Helena Eklund lät sig inte nöjas med detta svar och fick en mätare tillfälligt insatt i sovrummet strax före jul.
– Då genomfördes en komfortmätning. Tyvärr placerades mätaren på fel ställe, vilket jag tar på mig. Därför ska en ny mätning ske på vår bekostnad. Men då mitt i rummet, säger byggledaren.
Helena Eklund har bett om att få vänta med den mätningen fram till vårdagar.
Dels för att eventuell tjäle ska ha försvunnit, dels för att fordonen håller en lägre hastighet vintertid.
– Vi är inte emot någon åtgärd som sänker farten men vill se ett annan alternativ till dessa gupp, summerar Helena Eklund.