Även Majas styrman lämnar båten – protest mot rederiet

Kapten Claes Insulander konstaterar att han är ute ur leken efter måndagens extrastämma. Nu står det klart att även Mikael Hernfalk, styrman, tänker sluta.

Mälarens horisont går knappt att urskilja men bakom Mikael Hernfalk och Hannu Lehmus, mellan Kalkudden och Härnön, brukar "Maja" dyka upp om somrarna.

Mälarens horisont går knappt att urskilja men bakom Mikael Hernfalk och Hannu Lehmus, mellan Kalkudden och Härnön, brukar "Maja" dyka upp om somrarna.

Foto: Camilla Lillsebbas

Mariefred2021-11-02 20:26

Har han varit ombord på S/S Mariefred för sista gången? Mikael Hernfalk tror det, efter måndagskvällens extrainsatta bolagsstämma i Gripsholms-Mariefreds ångfartygsaktiebolag.

– Jag följer med Claes. Vi har jobbat ihop i 45 år. Petar de en, så petar de båda, säger Mikael Hernfalk, som sedan 1977 varit styrman och matros sommartid.

– På vintrarna har jag skött alla reparationer. Jag har haft isär och satt ihop allt från köl till skorsten på den här båten, säger han.

På extrastämman var det endast Claes Insulander som förlorade sin plats i styrelsen. Hans hantering av frågan om konvertering från stenkol till olja som bränsle till båten, samt hans ålder, har uppgetts som skäl.

– Jag är ute ur leken i styrelsen, och jag tror inte att de kommer att fråga mig om jag vill fortsätta köra båten. Jag är ju 76 år och kan mycket väl pensionera mig. Men jag avgår inte frivilligt. Styrelsen får meddela mig en uppsägning, säger han, och medger att det "känns lite sorgligt efter alla dessa år".

Claes Insulander ersätts som ledamot av Henrik Birath, tidigare suppleant. Ny ersättare blir i stället Björn Sundfeldt, Mariefred.

Det är Henrik Birath som den nya styrelsen avser att utse till ny vd för bolaget, bekräftar styrelseordförande Lennart Rydberg. Henrik Birath är i dagsläget trafikchef inom Strömma turism och sjöfart AB.

På extrastämman beslutades också att skjuta upp ett beslut om ett eventuellt bränslebyte i ett år. Naturvårdsverket ska tillskrivas, med en önskan om anstånd att genomföra den konvertering som bolaget redan har beviljats bidrag för.

Mikael Hernfalk och Hannu Lehmus har fortfarande kvar sina uppdrag i rederibolagets styrelse. Mikael Hernfalk avser att avgå i samband med den ordinarie bolagsstämman i maj kommande år. Hannu Lehmus planerar att sitta kvar.

– Det är klart att luften gick ur även mig. Men efter att ha pratat med Claes känner jag mig peppad. Det viktigaste är ju att båten ska gå i 120 år till. Det stärker mig att fortsätta, säger han.

Den lokala stödförening som Hannu Luhmus är ordförande för, Föreningen ångfartyget Mariefreds vänner, är inte road av den senaste tidens utvecklingar i rederibolaget.

Föreningens styrelse är för ett byte av bränslesystem, med hänvisning till "den tid vi lever i". Efter måndagens bolagsstämma har styrelsen ställt en skrivelse till rederiet:

"Styrelsen känner till att GMÅA avser att föreslå byte av vd och att inte omgående samarbeta enligt det bidrag som beslutats för omställningen från Naturvårdsverket. Styrelsen menar att detta förfarande är oförenligt med tidigare inriktningsbeslut och direkt motverkar S/S Mariefreds framtid i Mariefred. En enhällig styrelse i Föreningen ångfartygets Mariefreds vänner uppmanar GMÅA att stå för tidigare beslut om byte av bränslesystem, som dessutom har kommunicerats i föreningen och intressenter i Strängnäs kommun."

Föreningen har omkring 500 medlemmar i framför allt Mariefred och samlar, enligt Hannu Lehmus, årligen in omkring 150 000 kronor till S/S Mariefred. Den betydligt större Föreningen stiftelsen skärgårdsbåten samlar in desto mera för att täcka rederiets årliga underskott.

– Med all respekt för Mariefred så är det den mindre delen av supporterklubben. Vi måste respektera det stora antalet stödjare och kan då inte köra över dem utan tillfälle till diskussion och full utredning, säger Lennart Rydberg.

Båten fyller snart 118 år

Den 14 april 1903 gjorde S/S Mariefred sin första resa från Stockholm till Mariefred. Två gånger har hon eldhärjats, 1980 och 1994. Båten har ändå trafikerat sträckan Stockholm–Mariefred om somrarna i alla år, förutom pandemiåret 2020.

Båtens rederi heter Gripsholms-Mariefreds ångfartygsaktiebolag. Det ägs av K G Knutssons stiftelse, som styrs av Föreningen stiftelsen skärgårdsbåten. Föreningen samlar också in pengar, liksom den lokala stödföreningen Föreningen ångfartyget Mariefreds vänner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!