Telias miss: Inger, 90, utan telefon sedan juli

Telefonen ringer inte hemma hos Bodils 90-åriga mamma Inger. Det har den inte gjort sedan i juli. De har klagat till Telia flera gånger, men utan framgång. "Hemskt frustrerande", säger Bodil.

I tre månader har 90-åriga Inger i Strängnäs varit utan en fungerande telefon.

I tre månader har 90-åriga Inger i Strängnäs varit utan en fungerande telefon.

Foto: Claus Gertsen/TT

Strängnäs2020-10-12 17:34

– Jag har slut på mina arga ord. Det är helt ofattbart, under all kritik, säger Bodil som vill vara anonym.

Bodils mamma, 90-åriga Inger, har inte haft en fungerande telefon sedan i början av juli. De har försökt att få Telia att åtgärda problemet, men utan vidare framgång. 

– Det har inte hänt någonting. Jag är hemskt frustrerad att det fortfarande inte har löst sig, säger Bodil.

Felet uppstod i samband med att Telia avvecklade det kopparbaserade telefonnätet i Strängnäs. Sedan flera år tillbaka nedmonterar Telia kopparnätet i stora delar av landet, däribland Strängnäs kommun. Avvecklingen sker för att det gamla nätet inte lever upp till dagens kapacitetsbehov, enligt Telias hemsida. 

Den fasta telefonen som Inger använde stängdes då av. Telia erbjöd henne en ersättningslösning som går ut på att hon får en telefon som kopplas ihop med en såkallad router. På det sättet skulle hon kunna fortsätta använda en gammal telefon utan att vara ansluten till kopparnätet.

Enligt Telias presstjänst är det är en motsvarighet till fast telefoni.

Problemet är bara att lösningen aldrig fungerade för Inger.

Enligt Bodil har en tekniker varit på plats två gånger men inte lyckats få telefonen att fungera. I ett mejl från kundtjänsten från slutet av september skriver Telia att man "beklagar att telefonen inte fungerar." Vidare: "Det är ett större fel som vi jobbar på att lösa. I dagsläget har vi dessvärre ingen klartid på problemet."

Inger har en mobiltelefon också, men är inte alltid vän med den. 

– När man är 90 år är det inte så himla lätt med ny teknik, säger Bodil om sin mamma som bor själv.

För Bodil är den icke-fungerande telefonen en konstant orosfaktor.

– Det är en säkerhetsfråga att man har en fungerande telefonlinje, säger hon.

Häromdagen försökte Bodil, som inte bor i Strängnäs, ringa till sin mamma, men något hade strulat med mobiltelefonen. Det gick inte att få kontakt med henne. Till slut var hon tvungen att höra av sig till en granne som kunde se till att mamman mådde bra. 

Dessutom är telefonen en viktig kontaktmöjlighet med omvärlden för Inger.

– Hon har inte så många vänner kvar i livet. Speciellt under coronatider är det otroligt ensamt för henne utan telefon, säger Bodil.

Tidningen har sökt Telias presstjänst för en kommentar. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!