Arsenalen i Strängnäs är kända på Tiktok

"Att vi är och syns överallt är viktigt. Vi når ut till folk som normalt sett inte hade kommit hit", säger museichefen Stefan Karlsson.

Tidningen möter Stefan Karlsson och Magda Morén. "Alla anställda är mer eller mindre delaktiga i arbetet med sociala medier. Det är kul att folk blir medvetna om att vi finns", säger Stefan Karlsson.

Tidningen möter Stefan Karlsson och Magda Morén. "Alla anställda är mer eller mindre delaktiga i arbetet med sociala medier. Det är kul att folk blir medvetna om att vi finns", säger Stefan Karlsson.

Foto: Hanna Källstig

Strängnäs2024-08-02 20:10

Nyheten i korthet

  • Sveriges försvarsfordonsmuseum Arsenalen i Strängnäs når ut till nya besökare genom att vara aktiva på Tiktok, med nästan 11 000 följare och flera videoklipp med över 100 000 visningar.
  • Museets närvaro på sociala medier, inklusive Facebook och Instagram, har märkbart ökat besöksantalet. "Det är alldeles uppenbart att det kommer fler besökare på grund av vår närvaro i sociala medier", säger museichefen Stefan Karlsson.
  • Trots att det tar tid att sköta alla plattformar, anser museet att det är värt det, då det hjälper dem att nå ut till en publik som kanske inte annars skulle besöka museet.

Sveriges försvarsfordonsmuseum Arsenalen i Strängnäs har 10 900 följare på Tiktok.

– I höstas började vi lägga upp regelbundet. Vi inspireras av trender men försöker samtidigt göra mer av det följarna uppskattar och interagerar med, säger Magda Morén, 28, som är museivärd och butiksansvarig.

undefined
Magda Morén, 28, är ibland framför, och ibland bakom kameran när det görs Tiktoks: "Vi har ett väldigt blandat innehåll. Ibland följer vi trender, men med vår egen twist."

Magda är också en av de Tiktok-ansvariga på Arsenalen. Ett par klipp som hon har gjort med sina kollegor har över 100 000 visningar på Tiktok. 

Museichef Stefan Karlsson, 60, blir ibland övertalad att stå framför kameran.

– Man får ställa upp och anstränga sig lite. Ibland briljerar man ju och då bli till och med ni förvånade, säger han till Magda.

Kollegorna tycker att den goda stämningen är det som gör knasiga projekt möjliga att genomföra. Det blir en del humor på Tiktok-sidan men alltid tillsammans med information och kunskap om museet och dess fordon.

– Det är viktigt att fundera på vad man ska prata om men också vad man inte ska prata om. Det här är ändå saker som kan uppröra folk, säger museichefen.

De konflikter som pågår i omvärlden behöver Arsenalen anpassa sig efter. Det påverkar vilket innehåll de kan göra.

– Det vi visar är en eländig del av vår världshistoria och vi vill inte att folk tar illa upp, fortsätter Stefan Karlsson.

undefined
"Det finns en viss åldersskillnad mellan de anställda. Det leder till att någon idé som är jättekul i min värld inte är roligt över huvud taget enligt de andra", säger museichefen Stefan Karlsson, 60.

Stefan Karlsson har märkt av ett professionellt uppmärksammande av allt innehåll i museets sociala kanaler.

– Museivärlden märker att vi har gjort något som ingen annan gör, och helt plötsligt så finns man i en värld där man normalt sett inte blir sedd på det här sättet.

– Det är alldeles uppenbart att det kommer fler besökare på grund av vår närvaro i sociala medier, tillägger han.

undefined
Det är viktigt att tänka på hur saker och ting kan vinklas. Personalen berättar att inlägg ibland tolkas på andra sätt än menat.

Att underhålla alla plattformar tar tid.

– Vi lägger ner en del tid men det är värt det i slutändan, säger Stefan Karlsson.

– Vi har en som jobbar heltid med Facebook och Youtube, inflikar Magda Morén.

Museet har ännu fler följare på Instagram än Tiktok. Där är det 12 000 följare som gillar Arsenalens inlägg. Även Facebooksidan har fler följare, närmare bestämt 60 000 personer.

Museichefen Stefan pysslar mer med Arsenalens Youtube och Facebook än Tiktok, men även han får lov att filma videor.

– Filmer och reels går bättre än textinlägg, observerar han.

Det kommer respons från alla möjliga håll enligt Stefan.

– Det är kul att det vi gör uppmärksammas och uppskattas, säger han.

– Man blir bortskämd med siffrorna. Jaha, blev det bara 6 000 visningar kan man tänka ibland, säger Magda Morén.

undefined
Dockan Günter får ibland äran att vara med i Arsenalens Tiktok-videos.
undefined
Ibland är det förvånande vilka klipp som går hem hos följarna. "En video vi gjorde spontant fick 1,6 miljon visningar på Facebook och jag undrade, varför tittar folk på sånt där?", säger Stefan Karlsson.
Karta: Arsenalen, Sveriges försvarsfordonsmuseum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!