Upprört i Barva över trafikfarlig korsning: "Det Àr livsfarligt"

TrÀd och buskar lÀngs lÀnsvÀg 900 mellan Eskilstuna och StrÀngnÀs har vuxit till en skog och utgör en trafikfara, menar boende i omrÄdet. Krav pÄ planteringsytor hindrar markÀgare och berörda frÄn att ta ner trÀden, medan Trafikverket inte har klargjort sitt ansvar.

Flera berörda sÀger att utfarten i Barva Àr en trafikfara och krÀver nu att nÄgon tar pÄ sig ansvaret. Janne Ekström har sitt företag vid korsningen, Göran SpÄng Àr förrÄdsarbetare och kör hjullastare i omrÄdet och Barvabon Lena Davidsson, som ofta kör transporter till Björsund, anser alla att sikten Àr under all kritik.

Flera berörda sÀger att utfarten i Barva Àr en trafikfara och krÀver nu att nÄgon tar pÄ sig ansvaret. Janne Ekström har sitt företag vid korsningen, Göran SpÄng Àr förrÄdsarbetare och kör hjullastare i omrÄdet och Barvabon Lena Davidsson, som ofta kör transporter till Björsund, anser alla att sikten Àr under all kritik.

Foto: Blanka Karlsson

Barva2024-06-29 14:14

Nyheten i korthet

  • TĂ€t vĂ€xtlighet lĂ€ngs lĂ€nsvĂ€g 900 mellan StrĂ€ngnĂ€s och Eskilstuna utgör en trafikfara.
  • Berörda har upprepade gĂ„nger kontaktat kommunen om problemet, men ingen Ă„tgĂ€rd har vidtagits.
  • Trafikverket ska nu granska situationen och se över vilka Ă„tgĂ€rder som kan göras utifrĂ„n siktkraven. Men det rĂ„der fortfarande osĂ€kerhet om vem som bĂ€r ansvaret för underhĂ„ll av omrĂ„det.

VÀxtligheten hindrar sikten och gör det svÄrt för fordon att sÀkert köra ut frÄn BrÀnnevÀgen till lÀnsvÀg 900.

Lena Davidsson, som bor i Barva och har sin verksamhet i Björsund, Àr en av dem som drabbas. Hon beskriver svÄrigheterna med att ta sig ut frÄn utfarten vid korsningen.

– Det vĂ€rsta Ă€r nĂ€r jag ska svĂ€nga mot Barva. Jag transporterar mycket djur och foder, och jag mĂ„ste köra ut halvvĂ€gs i vĂ€gen med traktorn för att se om det kommer nĂ„gon bil frĂ„n StrĂ€ngnĂ€s, sĂ€ger Lena Davidsson.

Hon pÄpekar att trÀden har vÀxt sig sÄ tÀta att de utgör en direkt trafikfara.

– Inne i stan gnĂ€ller man nĂ€r en liten syrenkvist hĂ€nger ut, men hĂ€r far lastbilar förbi i hög hastighet. Det Ă€r livsfarligt.

undefined
Det finns Àven flera aspekter att ta hÀnsyn till. Bilden visar den vÀgskylt som visar nÀr man ska svÀnga in till BrÀnne men den skylten Àr ocksÄ tÀckt av vÀxtlighet.

Berörda i omrÄdet har vid upprepade tillfÀllen kontaktat kommunen utan att fÄ gehör. Förra Äret ringde Lena Davidsson tvÄ gÄnger och vid ena tillfÀllet var hon bara glad att lastaren satt kvar pÄ traktorn.

– Det enda svar vi fĂ„r Ă€r att Ă€rendet ska skickas vidare, men vart det hamnar vet ingen, antagligen i papperskorgen, sĂ€ger hon.

PÄ strÀckan Àr hastighetsbegrÀnsningen 80 kilometer i timmen, men mÄnga fordon överskrider ofta den tillÄtna hastigheten.

Janne Ekström som har sitt företag i korsningen sÀger att Trafikverket inte har gett nÄgra tydliga svar eller vidtagit nÄgra ÄtgÀrder. Han har hört att enligt bygglovshandlingarna ska det vara vÀxtlighet lÀngs vÀgen, vilket gör att markÀgaren inte vÄgar ta ner trÀden. Han sÀger ocksÄ att sikten Àr under all kritik och att ansvaret borde ligga pÄ Trafikverket.

undefined
"FrĂ„n det man börjar se till det man inte ser – den strĂ€ckan motsvarar ungefĂ€r bromsstrĂ€ckan. SĂ„ fordon hinner inte stanna nĂ€r de vĂ€l börjat köra ut. För dem som kommer ut med bil och slĂ€p, traktor och kĂ€rra eller lastbil Ă€r det hopplöst", sĂ€ger Janne Ekström.
undefined
Göran SpÄng som Àr förrÄdsarbetare och kör hjullastare i omrÄdet, bekrÀftar problemen. "PÄ sommaren Àr det ett rent helvete nÀr motorcyklarna kör pÄ vÀgen. Man mÄste verkligen se sig för innan man kör ut", sÀger han.

Peter Miinalainen, projektledare pÄ Trafikverket i Eskilstuna, kÀnner inte till nÄgot krav pÄ att det mÄste finnas vÀxtlighet intill vÀgen.

– Som det ser ut nu har hĂ€cken vĂ€xt upp till trĂ€d, vilket eventuellt kan pĂ„verka sikten i kurvan, sĂ€ger han.

StÄende vid korsningen Àr Àven lÄngtradare och lastbilar, som inte nÄr upp i samma hastighet som personbilar. Enligt Peter Miinalainen bör det finnas en siktstrÀcka pÄ 115 meter vid en hastighet pÄ 80 kilometer i timmen, dÀr bÄde reaktionsstrÀckan och stoppstrÀckan mÄste tas i beaktande.

Trafikverket har ansvar för vÀxtligheten inom vÀgomrÄdet medan fastighetsÀgare och markÀgare har ansvar för vÀxtligheten pÄ sin egen mark. Peter Miinalainen pÄpekar att det lÀngsgÄende diket Àr Trafikverkets ansvar och att det mÄste skötas av dem.

Ett problem som uppkommit Àr att varken markÀgare eller boende vÄgar ta ner trÀden dÄ planritningen krÀver att det ska vara en planteringsyta för hÀck och trÀd. Trafikverket har ocksÄ avstÄtt frÄn att ta bort den vÀxtlighet som utvecklats till en skog intill vÀgen, eftersom de Àr osÀkra pÄ om det Àr deras ansvar.

I regel vill Trafikverket inte ha vÀxtlighet nÀra bilvÀgen eftersom det bland annat kan utgöra en fara om djur springer rakt ut. Trafikverket ska nu se över vad som gÄtt snett. De ska bland annat se över vilka ÄtgÀrder som kan göras utifrÄn siktkraven. Peter Miinalainen har ocksÄ vidarebefordrat detta till deras entreprenör, som planerar att Äka ut nÀsta vecka och i första hand ta ner den grönska i diket nÀrmast vÀgen.

– I första hand kan jag bara sĂ€ga att vi har ansvar för diket, men vi kanske har ansvar Ă€ven för de meter Ă€nda fram till stĂ€ngslet. Det Ă€r nĂ„got jag tar med mig och ska undersöka, sĂ€ger Peter Miinalainen.

undefined
Tidigare var vÀg 900 en EuropavÀg, och det kan ha varit sÄ att VÀgverket, tidigare namnet pÄ Trafikverket, hade ansvar för det grönomrÄde som nu har vuxit och skymmer sikten. Peter Miinalainen kan dock inte bekrÀfta detta för nÀrvarande.
Vem bÀr ansvaret?

Bara för att det finns en fastighetskarta med en grÀns innebÀr det inte alltid att den Àr gÀllande över vÀgen. Kort sagt innebÀr det att vÀghÄllaren har rÀtt att ta ner trÀd som kan utgöra en fara för trafiksÀkerheten eller vÀgens funktion, Àven om trÀden stÄr pÄ privat mark. VÀgrÀtten stÄr alltsÄ över fastighetsrÀtten.

Karta: BARVA
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!