Anmäler 1177 efter förlossningsdöd

"Inez", som tidningen skrivit om tidigare, anmäler 1177 Vårdguiden till IVO.

"Inez", som tidningen skrivit om tidigare, anmäler 1177 Vårdguiden till IVO.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Eskilstuna kommun2019-12-07 19:55

För en dryg vecka sedan skrev tidningen om "Inez" som förlorade sin son i graviditetsvecka 42+2 under en komplicerad förlossning på Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Kvinnan, som bar på en svår förlossningsrädsla, hade begärt att bli förlöst med kejsarsnitt eller bli igångsatt på medicinsk väg, men inte blivit hörsammad av Kvinnokliniken. 

Kvinnan har anmält Kvinnokliniken till Inspektionen för vård och omsorg, där en utredning fortfarande pågår. Även Mälarsjukhuset har anmält fallet enligt lex Maria.  

Nu har kvinnan skickat in en ny anmälan, denna gång mot företaget Medhelp och 1177 Vårdguiden. Kvinnan beskriver att hon "desperat" ringde till 1177 i graviditetsvecka 41 för att försöka få till en igångsättning eller kejsarsnitt på ett sjukhus i Stockholmsregionen, där hon tidigare bott. Sjuksköterskan ska då ha gett henne rådet att "låta naturen ha sin gång" och stanna kvar i Eskilstuna i väntan på en tid där.

"Jag anser att 1177 operatörens råd var felaktigt", skriver kvinnan i anmälan, och beskriver att hon kände sig pressad att stanna kvar i Eskilstuna för att föda där.  

Charlotte Björkman är verksamhetschef på Medhelp, som driver sjukvårdsupplysningen 1177 på uppdrag av Region Stockholm. Hon känner inte till fallet, men säger att Medhelp kommer att få yttra sig till IVO i ärendet framöver.

– Av hänsyn till sekretessen kan jag inte kommentera enskilda fall, säger hon.

Mälarsjukhuset har tidigare avböjt att kommentera fallet med hänvisning till att utredning fortfarande pågår. "Inez" heter egentligen någonting annat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!