Digitalt pris kan gå till Årbyskolan

Agnetha Methander jobbar gärna visuellt och digitalt. Nu har hon nominerats till det prestigefyllda lärarpriset Guldäpplet.

Agnetha Methander, förstelärare i svenska och SO på Årbyskolan är nominerad till lärarpriset Guldäpplet. Hennes tidigare elev Chadoman Haidar är övertygad om att hon kommer att vinna.

Agnetha Methander, förstelärare i svenska och SO på Årbyskolan är nominerad till lärarpriset Guldäpplet. Hennes tidigare elev Chadoman Haidar är övertygad om att hon kommer att vinna.

Foto: Veronica Karlsson

Eskilstuna kommun2019-09-26 06:11

Lärarpriset Guldäpplet lyfter fram lärare som utvecklar skolan och pedagogiken med digitala verktyg och arbetssätt. Agnetha Methander, förstelärare i årskurs 7-9 i svenska och SO på Årbyskolan är en av de nominerade.

– Det är jättekul, speciellt eftersom det är mina kollegor som nominerat mig.

Hennes målsättning är att ge så bra förutsättningar som möjligt för alla elever att nå målen. I det arbetet spelar digitala hjälpmedel en central roll.

– Jag vill ha med mig eleverna i en diskussion och bygger en powerpoint med mycket bilder och stödord. Ungdomar idag är otroligt visuella, de hänger på exempelvis Youtube och är vana vid att tolka bilder, det är deras värld.

Efter lektionen ser hon till att genomgångarna blir tillgängliga att ta del av i efterhand för de som så önskar. Upplägget hyllas av Chadoman Haidar som gick ur nian i våras. Agnetha Methander var hans SO-lärare i två år. 

– Efter sjuan låg hela klassen efter men när vi fick Agnetha i åttan så förklarade hon på ett sätt som gjorde att man förstod och lärde sig snabbt. Om man hade varit sjuk och missat något så kunde man lyssna på det hemma. Tack vare henne fick nästan alla bättre betyg.

Agnetha Methander berättar att kommunens lärportal, där elevernas arbete delas, är extra användbar i svenskaundervisningen.

– Jag kan gå in och kommentera en uppsats i realtid och eleverna kan dela dokument med varandra eller ställa frågor till mig utan att resten av klassen hör.

Den digitala utvecklingen för med sig en rad frågeställningar och Agnetha Methander manar till eftertanke.

– Det handlar inte om att hitta det flashigaste programmet, det finns en uppsjö av program som är mindre bra. Man måste sovra och lära sig vilka verktyg som fungerar. Det gäller att hela tiden fråga sig vad som är syftet och vad det är man vill uppnå.

Hon förespråkar sunt förnuft och ser ingen motsättning mellan att ena dagen bläddra i en fysisk bok och att använda digitala verktyg den andra.

– Jag pratar mycket om det med eleverna, vi behöver komma bort ifrån slösurfande och använda tekniken förnuftigt. 

Huruvida hennes arbete leder till ett Guldäpple eller ej tillkännages under fredagen på bokmässan i Göteborg. Medan Agnetha Methander har lågt ställda förväntningar är Chadoman Haidar säker på utgången.

– Hon kommer att vinna!

Agnetha Methanders målsättning är att ge så bra förutsättningar som möjligt för alla elever att nå målen. I det arbetet spelar digitala verktyg en central roll.
Agnetha Methanders målsättning är att ge så bra förutsättningar som möjligt för alla elever att nå målen. I det arbetet spelar digitala verktyg en central roll.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!