Många väljer att ta ett sabbatsår efter gymnasiet innan de pluggar vidare. Emil Åbom från Kvicksund var så skoltrött redan i högstadiet att han väntade ett år med gymnasiestudierna. Men då hann han istället känna in vad han verkligen ville satsa på. Och efter tre år på hotell och turism-programmet, inklusive lärlingsutbildning, tog han studenten i våras, mycket nöjd.
– Jag har aldrig varit nån skolkille direkt. Jo, jag har gått till skolan och aldrig haft svårt för mig, men varit helt ointresserad av vissa ämnen. Men de här tre åren blev kanon. Inte minst eftersom jag hittade mitt drömyrke och dessutom har fått fast tjänst på bästa hotellet.
För efter praktiken och den långa lärlingstiden på Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell erbjöds han sommarjobb av vd Helena von Porat, som tidigt sett något speciellt i den unge praktikanten. Nu har hon gett honom en anställning, och såg dessutom till att han nominerades till ett rikstäckande pris. Och bland ett stort antal andra nominerade har 20-årige Emil utsetts till Sveriges bästa sommarjobbare i hotellbranschen.
– Från första stund han kom till oss har Emils utvecklingskurva pekat spikrakt uppåt. Han är fantastisk, en ödmjuk, härlig, glad, anpassningsbar och stresstålig kille – egenskaper man vinner så mycket på i vår bransch. Vi hoppas få behålla honom i vårt team länge, säger hotellchefen.
Emil ser lite förlägen ut av allt beröm, men stoltheten lyser i hans ögon. Liksom glädjen över utmärkelsen.
– Under lärlingstiden fick jag provjobba på alla hotellets avdelningar och kände direkt att receptionen var min grej. Det var väldigt mycket saker att lära sig och hålla ordning på i början, men jag stortrivdes från start. Man träffar väldigt många människor och ingen dag är den andra lik. Det händer nya saker varje dag och som receptionist har du som sagt många olika uppgifter att lösa. Stundtals kan det bli stressigt, men man lär sig handskas med det. En dag i somras var jag ensam med 105 utcheckningar. Det var bara att ta det lugnt och be gästerna ha lite tålamod.
Ett par som just checkar ut hör vårt samtal:
– Vi är alltid lika nöjda när vi varit här. Servicen får full pott av oss, personalen är fantastisk, inflikar Gittan och Leif Thalin från Norrtälje och vinkar åt Emil.
– Den här branschen blir jag kvar i, säger han nöjt. Och så länge de vill ha mig stannar jag här på hotellet.