Förra året köpte Eskilstuna kommuns gatuavdelning in en begagnad sopsaltningsmaskin för 100 000 kronor som skulle användas för att halkbekämpa cykelbanor. I slutet av januari i år började provperioden och under tio veckor sopsaltades en teststräcka på 1,6 mil.
Nu har metoden utvärderats och Jorma Seimilä, chef på gatuavdelningen, har lämnat en rapport till stadsbyggnadsnämnden.
– Det finns inga avsatta pengar för att fortsätta med sopsaltning den här vintern. Det var en testperiod och även om resultatet blev bra, folk var nöjda och belåtna med att det var barmark, så medför sopsaltning av hela det prioriterade cykelstråket på fem mil en för hög kostnad. Det blir mellan 3,5 och 4 miljoner dyrare än vanlig, traditionell snöröjning, säger Jorma Seimilä.
Fyra anställda krävdes för att sköta teststräckan som kördes två gånger per dygn. Första svängen började vid 03-tiden på morgonen för att det skulle vara barmark till morgonpigga cyklister och vid 13-tiden blev nästa tur så cykelvägarna skulle vara fria från snö och is när cykelpendlarna skulle hem.
– Så höll vi på vardag som helg. Det går inte att göra uppehåll under helgen för då hinner det snöa och det blir en isskorpa som inte att åtgärda.
För att sköta hela det prioriterade cykelnätet beräknar Jorma Seimilä att det krävs fler maskiner och 12 – 14 personer som kör dessa.
– Så mycket arbetskraft har vi inte på gatuavdelningen. I så fall måste det ske en upphandling och skötas en entreprenör.
Den begagnade sopsaltningsmaskinen har inte fungerat helt utan problem och ska nu säljas.
– Maskinen gick sönder väldigt ofta och det blev en hel del reparationer under tiden, men till slut fick vi ordning på den. Om vi ska sopsalta i framtiden kommer vi att köra med annan utrustning. Den här var klumpig och inte lätt att hantera. I dag finns det bättre grejer att använda sig av, såna som går att koppla direkt framtill på en traktor.
Vad händer nu?
– Jag har lämnat rapport om en förhöjd driftskostnad. Utifrån kommunens ekonomi har vi inte dom pengarna just nu. I så fall måste man göra omprioriteringar av ekonomin, och det blir ett politiskt beslut om vi kan få resurser eller inte. Metoden med sopsaltning fungerade bra och det är klart att det är bättre att cykla på barmark än när det är is. Så på så sätt är det synd att vi inte kan gå vidare.