Från 0,5 till 850 miljoner kronor – på fem år

Företaget Easydist, som levererar mobiltillbehör, har på fem år ökat omsättningen från 0,5 till 850 miljoner kronor.

Andreas Komada menar att flytten från Stockholm till Eskilstuna har varit en boost för företaget.

Andreas Komada menar att flytten från Stockholm till Eskilstuna har varit en boost för företaget.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna kommun2019-11-20 07:49

Företaget Easydist, som levererar mobiltillbehör, har på fem år ökat omsättningen från 0,5 till 850 miljoner kronor. Nu lanseras plastfria mobilskal som vd Andreas Komada hoppas ska hjälpa bolaget att spränga miljardvallen. 

Easydist är ett av de första företagen som kan erbjuda ett helt plastfritt mobilskal. Mobilskalet är tillverkat av endast komposterbart material. Skalen förmultnar och bryts ned inom 6-12 månader.

– Det är ett riktigt stort kliv i telekombranschen att tillverka en produkt helt utan plast. Vi vill med det här driva hållbarhet i marknaden, säger Andreas Komada. 

– Den första beställningen är helt slutsåld. Nu står kunderna på kö. De första 20 000 enheterna är slutsålda. 

Vissa delar av materialet som mobilskalen tillverkas av används sedan tidigare vid tillverkning av exempelvis sugrör. 

– Vi valde att lyfta in det i telekom också.

Andreas Komada köpte 2014 det nystartade företaget Easydist som då låg i Göteborg. Omsättningen uppgick till blygsamma 500 000 kronor. Andreas flyttade bolaget till Stockholm och positionerade det som marknadens första leverantör av mobiltillbehör med inriktning på enbart business to business. Mobiltillbehören levererades dessutom i bulkförpackningar. 

– Vi skickar mobiltillbehören i en skyddspåse i stället för en stor blisterförpackning. Den typen av kunder som vi säljer till attraheras inte av produktförpackningen på samma sätt som konsumenter som går i en butik. 

Konceptet blev direkt en stor succé och omsättningen ökade till hela 35 miljoner kronor på bara ett år. Genom att leverera mobiltillbehören i bulkförpackningar har Easydist enligt Andreas besparat miljön över 50 ton emballage. 

2015 gick Andreas tidigare kollega Sampo Bergström in som delägare i Easydist och företaget startade ett kontor i Göteborg. 2016 inledde företaget sin nordiska expansion och omsättningen ökade till 128 miljoner kronor. 2017 skapades det egna varumärket Tolerate med inriktning på stöt- och vattentåliga skal och fodral. Verksamheten flyttades från Stockholm till Torshälla. 

– Alla våra produkter tillverkas i Asien. Vi köper hem produkter löpande beroende på vad de har för försäljningstakt. Vissa produkter säljer extremt mycket och vissa mindre. Logistiken hanteras i Torshälla.

I månadsskiftet oktober/november i år levererade Easydist sina första plastfria mobilskal till kunder. 

– Skalet är inte bara miljövänligt. Vi har stärkt upp det så att det även är extra skyddande, säger Andreas. 

Hur stor är den potentiella marknaden?

– Galet stor skulle jag säga. Förra året sålde vi en halv miljon mobiltillbehör bara i Sverige. Om det här blir en trend kan det bli kolossalt stort. Beroende på vad kollegorna i branschen gör är det inte omöjligt att den totala marknaden uppgår till en halv miljon skal inom ett och ett halvt år. 

Easydist har i dag nio anställda. Företaget finns i representerat i Eskilstuna, Göteborg, Malmö och Norrköping. Andreas Komada betonar under intervjun att de anställda har haft en stor betydelse för företagets goda utveckling med en omsättningsökning från 0,5 till 850 miljoner kronor på fem år. 

– Utan de här människorna som jobbar för oss så skulle inte det här vara möjligt. Det utfallet på 9 personer tycker jag är för jäkla bra. 

Vilka framtidsplaner har ni?

– Vi satte en femårsplan tidigt och den har vi fått revidera flera gånger om. Vi ska gå över miljarden i år i omsättning. Vi ska gå internationellt. Vi ska fortsätta utveckla Tolerate som varumärke och vår affärsmodell att jobba mot business to business-kunder även internationellt. 

Förutom att sälja mobiltillbehör så är det viktigt för Andreas och Easydist att vara en engagerad samhällsaktör.  

– Vi vill ge något tillbaka till samhället och bidra långsiktigt. Exempelvis samlar vi in pengar tillsammans med våra kunder. Vår primära partner är Barncancerfonden.

Enligt Andreas Komada är en förklaring till Easydists framgång att företaget har en liten organisation jämfört med sina konkurrenter. 

– Vi har kortare beslutsprocesser, vi har närmare till både fabriker och till interna personer som fattar beslut som kan göra förändringar. Vi har inte samma kostnadskostym. Vi är fler säljare än administrativa personer. Funktioner som lager, ekonomi och juridik har vi outsourcat helt. 

Han menar även att flytten från Stockholm till Eskilstuna har varit en boost för företaget. 

– Jag upplever helt klart närheten till beslutsfattare i Eskilstuna som mycket närmare. Folk har lyssnat på oss och hjälpt oss via näringslivsenheten eller via logistikgruppen eller företagsgrupper i stan för att hitta rätt kontakter. Det är helt avgörande eftersom vi vill outsourca, säger Andreas Komada. 

– Som egenföretagare är det även viktigt att få ihop helheten och familjemässigt är Eskilstuna fantastiskt med idrott och skola. Det är inga köer och ingen stress. Det är ett lugnare klimat än i Stockholm. Samtidigt har du närheten till Stockholm. Eskilstuna är en bra ort att vara företagare i. 

Andreas Komada

Ålder: 37 år. 

Bor: Torshälla. 

Familj: Hustrun Amanda, sonen Oliver, 16 samt döttrarna Lova, 14 och Ebba, 11. 

Fritidsintressen: Gillar att idrotta och röra på sig. Fotbollstränare för Torshälla Nybys P16. Gillar att fiska, vandra och resa utomlands. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!