Harriet, 85, kommer inte åt sin post

När Harriet Karlsson beställer varor som skickas med Postnord hamnar de två kilometer bort. "Det är oförskämt när Willys Smeden ligger ett stenkast härifrån", säger 85-åringen som bor på Nålmakaren.

Harriet Karlsson bor på Nålmakaren. Hennes paket som skickas med Postnord anländer till ett ombud på Kungsgatan 66.
"Hur kan man bestämma något så korkat? Det bor många äldre här".

Harriet Karlsson bor på Nålmakaren. Hennes paket som skickas med Postnord anländer till ett ombud på Kungsgatan 66. "Hur kan man bestämma något så korkat? Det bor många äldre här".

Foto: Veronica Karlsson

Eskilstuna kommun2019-11-11 20:11

Harriet Karlsson trivs i den egna lägenheten där hon bott i ett halvår. Ett vardagsproblem retar henne dock - att det är besvärligt att få postförsändelserna. När hon handlar från sitt favoritklädmärke, som använder olika leverantörer, är allt frid och fröjd. Efter att ha spanat in utbudet på nätet ringer hon in beställningen.

– De frågar vart jag vill ha leveransen och så kommer klädpalterna till Willys Smeden.

Dit tar det Harriet Karlsson fem minuter att gå med sin rullator. Mycket längre promenader än så klarar hon inte av.  

– Jag hör illa, ser illa och går illa, säger hon med ett skratt och tillägger:

– Men humöret är det inget fel på och jag blir fortfarande förbannad på orättvisor.

Det som upprör henne är att alla paket som skickas via Postnord hamnar på Eskilstunas andra Willys, det som ligger på Kungsgatan 66.

– Det är 2,2 kilometer dit – jag har googlat. Det går ingen buss och man kan inte hålla på att åka färdtjänst, de har inte tid att vänta.

Harriet Karlsson har återhämtat sig från en stroke. Hon deltar gärna i Mötesplats Nålmakarens aktiviteter – allsång, sittgympa och stickgruppen tillhör favoriterna. Passionen för hantverk har följt henne genom livet, i lägenheten finns såväl symaskin som spinnrock. Ett annat intresse är att läsa men då böckerna hon köper hamnar på Kungsgatan blir det problem.

– Jag har sagt upp medlemskapet i bokklubben. Jag brukade beställa sockar från Vingåker också, det går inte heller. 

85-åringen har kontaktat Postnord.

– Han sa "jag kan inte hjälpa dig, vi har bestämt att det utgår från postnummer". Hur kan man bestämma något så korkat? 

Anna Kjellander är presstalesperson på Postnord.

– Det stämmer att ombudet du blir tilldelad styrs av postnummer. Harriets postnummerområde är avlångt och det går tyvärr inte att dela av. En del adresser hamnar nära och andra längre ifrån. På vissa ombud är det väldigt högt tryck och de har inte plats att ta emot alla försändelser. Det blir helt enkelt platsbrist på Willys Smeden. I Harriets fall är det beklagligt, verkligen. Vi gör vårt bästa för att det ska vara smidigt för kunden att hämta sina paket.

Anna Kjellander tipsar om en annan möjlighet.

– Det finns tjänster som erbjuds hos e-handlarna där man kan hänga paket utanför dörren. Då skulle Harriet bara kunna öppna dörren och få sina paket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!