Det är en entusiastisk konferenskoordinator som summerar första veckan på nya jobbet.
– Jag blir inspirerad av alla kreativa människor och tar in varenda minut, säger Annsofi Söderholm.
Beslutet, att efter femton år lämna möbeljätten, väckte reaktioner hemmavid.
– Mina söner undrade om jag skulle lämna Ikea "för att börja på en loppis?" Retuna är ingen loppis, det är en galleria. Det är så här våra köpcenter kommer att se ut framöver.
Hon målar upp en framtida bild av konferensanläggningen som en säsongsanpassad och upplevelseinriktad mötesplats för såväl lokala som tillresta företag och föreningar.
– Jag är min egen vd och har mandat att göra vad jag vill med anläggningen. Jag skulle vilja addera ett större utbud av workshops och hyra in externa föredragshållare eller en moderator.
Annsofi Söderholm upplever att Eskilstunaföretag tagit till sig anläggningen och återbruksgallerian.
– Man är stolt över Retuna och det är klimatsmart att förlägga konferensen här.
I det tidigare arbetet, som rumsinredare på Ikea i hemorten Västerås medverkade hon till att etablera nya varuhus, såväl i övriga delar av Sverige som utomlands.
– Jag hittade på en story med fiktiva personer och valde väggfärg, golv, placering av möbler, belysning och rekvisita som speglar deras personligheter.
Hon ser möjligheten att tillämpa dessa kunskaper i mötet med konferensgästerna.
– Jag skulle önska att man kunde göra en behovsanalys och skräddarsy en lösning just för dem. Lite som när man bygger ett rum. Det är lättare när man vet mer om beställaren.
Annasofi Söderholm pratar varmt och stundtals fortfarande i vi-form om sin forna arbetsgivare. Samtidigt växte med tiden ett ifrågasättande kring konsumtion fram, såväl yrkesmässigt som privat.
– Nu är inte Ikea slit och släng längre, man jobbar med hållbara material och har gjort mycket internt men varit dåliga på att kommunicera det utåt. Men jag ville göra något mer meningsfullt, något större än att bara kränga varor. Mitt arbete gick ut på att tala om för kunden att det här visste du inte att du behövde och nu när du ser det så vill du ha det.
Det egna köpbeteendet blev därefter.
– Jag bytte soffa vartannat år och blev äcklad av min egen konsumtion.
Numera ser hennes filosofi annorlunda ut.
– Det handlar om att inspirera till att shoppa det som redan finns. Jag vill jobba med kommersiella butiker, men på ett annat sätt.
Annsofi Söderholm ser flera gemensamma nämnare mellan arbetsplatserna.
– Båda är stora och funktionerna känns lite lika. Returen, där folk tar emot sortimentet påminner om Ikeas logistikkillar som kör truckar med inkommande gods. Sen finns butiksägarna, det är samma sak på Ikea, varje butik har en avdelningschef.
Med en tidigare rumsinredare i huset är det inte omöjligt att Retunas publika ytor får en översyn av bara farten. Hon erkänner att det kliar i fingrarna och bistår gärna butikerna.
– Inte utifrån tycke och smak, utan med konkreta tips, som hur kunder rör sig i en butik.
Hon gillar den kreativa utmaningen.
– När jag skulle "jula" tidigare hämtade jag fyra röda identiska soffor, här får jag tag i helt olika. Om jag ska inreda en konferens för 120 personer blir det en utmaning, men det är värt det. Det blir personligt.
Det enda som skaver lite med det nya jobbet är pendlingen.
– Jag funderar på att köpa elbil eller att cykla. Jag vill leva som jag lär.