Problemet började redan två dagar före start då en batteriladdare blev överhettad och började brinna. En ny laddare köptes, installerades och blev godkänd av arrangörerna, men den stora frågan var om man skulle hinna få den startklar och driftsäker.
Under natten jobbade gänget med att få elektroniken att fungera i den nya laddaren och då inträffade en ny olycka där elektronik och kopplingar brann.
Riktigt ännu var man inte redo att ge upp - en av två motorer fungerade ju fortfarande. Men efter en natt med försök att få den nya laddaren att fungera visade det sig att flera viktiga säkringar löste ur och här tvingades man kasta in handduken.
Stressen och den uteblivna nattsömnen för de ansvariga teknikerna gjorde att man slutligen kom fram till bedömningen att en start med bilen inte skulle bli riskfri.
"Vi är så ledsna och besvikna",, skriver gänget från Mälardalens högskola i Eskilstuna på Facebook. "Men säkerheten måste komma i första hand."
Samtidigt hemma i Sverige följde flera nyfikna loppet på Bridgestone Wworld solar challenges hemsida. Och här kom uppgifter som gjorde gällande att Mälardalens stolta viking kört lite drygt 72 mil av loppet och hade en 22:a plats, strax före Chalmers. Några timmar senare kom nya uppgifter om att man kört 0 kilometer och befann sig på en 27:e plats.
Nu får man rikta in sig på att titta på och eventuellt försöka hjälpa andra som hamnar i trångmål.
"Och så får vi försöka samla in erfarenheter och data som framtida Mdh-generationer kan ha nytta av".