Marqet ska plocka ut det bästa ur sitt urspung MQ och utvecklar erbjudandet från dam- och herrmode till att även inkludera andra produktkategorier.
– Som konceptbutik kommer Marqet utöka sortimentet med fler typer av produkter och tjänster för människor i dagens flexibla arbetsliv. Vi skapar en arena med tillfälliga samarbeten, fler inspirerande kollektioner och ett ännu större fokus på trender, säger Ingvar Larsson, vd för Marqet.
Utöver nytt produktsortiment ska kunderna även kunna sitta och arbeta från butikerna. De kommer dessutom upplåta vissa butiksytor till externa aktörer.
Med det nya varumärkeskonceptet, Work in progress, vill Marqet spegla utvecklingen med ett nytt, inspirerande sortiment.
– Namnbytet från MQ till Marqet förtydligar vårt utvecklade kunderbjudande och en utvecklad affärsmodell. Kärnaffären är fortsatt mode för människor i arbetslivet, men fler produktkategorier ger oss ett mer dynamiskt sortiment och större möjligheter att skapa inspirerande kollektioner och samarbeten. På så sätt skapas nya värden åt våra kunder, menar Ingvar Larsson.
De nya butikerna ska byggas upp av återvunnet industriavfall som får nytt liv som inredning. Från 2020 ska Marqet endast använda hållbar bomull i alla egna varumärken, sälja second hand, erbjuda skräddartjänster, hyra ut kläder och även återvinna dem.
MQ och Marqet ska leva sida vid sida under 2020. MQ Holding-koncernens verksamhet ska därefter drivas under de två affärsområdena Marqet och Joy.