Det diagnostiska testet, som kommer gälla elever inom Eskilstunas gymnasieskolor, syftar till att ge lärarna en bättre bild av elevernas kunskaper, för att därefter kunna prioritera och lägga upp undervisningen. Testet är alltså inte betygsgrundande, utan kommer testa kunskaper som eleverna förväntas kunna när de går ut.
– Det här gör att vi får en möjlighet att analysera och utveckla matematikundervisningen. Jag är glad över att nämnden nu fattat beslut kring att genomföra diagnostiskt test i matematik, säger Robin Tannarp (M), ordförande i gymnasienämnden, i ett pressmeddelande.
Barn- och utbildningsnämnden, numera gymnasienämnden, gav i december 2018 barn-och utbildningsförvaltningen i uppdrag att utreda möjligheten till ett diagnostiskt test i början av årskurs 1 i gymnasiet.
Bakgrunden till utredningsförslaget uppges ha varit att Eskilstunaelevers matematikkunskaper blivit allt sämre, och att många elever hade svårt att uppnå betyget E.
Kommunen ska ha tillsatt en arbetsgrupp bestående av lärare som fått i uppdrag att utarbeta en modell för utveckling av matematik. Därefter ska man ha utgått från ett vetenskapligt beprövat matematiktest som använts i flera år av Stockholms stad.
– Stockholms stad har använt det i flera år och utvärderat. Vi blir den andra kommunen i Sverige om inte jag fått det om bakfoten. De pekar på att de gett bra resultat, och där ser man hur man kan stärka matematikundervisningen, säger Robin Tannarp.