Postnord TPL och Samhall startar returcentra

Samhall och PostNord TPL, tredjepartslogistik, har beslutat om att gemensamt ta nästa steg i arbetet mot en mer hållbar e-handel.

"Vår ambition är att finnas på strategiska platser utifrån kundernas behov", säger Mårten Koshko, affärsutvecklingschef på PostNord TPL.

"Vår ambition är att finnas på strategiska platser utifrån kundernas behov", säger Mårten Koshko, affärsutvecklingschef på PostNord TPL.

Foto: Kristina Sahlén, Postnord

Eskilstuna kommun2020-03-05 17:52

I syfte att effektivisera hanteringen av returer för landets e-handelsbolag planerar de båda företagen att tillsammans etablera ett antal centra för returhantering på strategiska platser i Sverige, med början under 2020.

– Vår ambition är att finnas på strategiska platser utifrån kundernas behov och just nu har vi identifierat Stockholm först ut i satsningen, säger Mårten Koshko, affärsutvecklingschef på Postnord TPL.

Kan Eskilstuna och dess logistikpark vara en plats där ett framtida returcentra kan hamna?

Skulle det finnas en betydande efterfrågan i Eskilstuna så får vi analysera det och därefter fatta ett beslut, förklarar Mårten Koshko.

Målsättningen är att ett första returhanteringscenter ska etableras i Stockholmsområdet under år 2020, där också en fysisk outlet för returfunktionens kunder planeras. Vid de nya anläggningarna kommer landets e-handlare att erbjudas nya hållbara tjänster för att rädda plagg som annars skulle kasseras. Vidare kommer anläggningarna att kunna hantera affärsmodeller som second hand och uthyrnings- och prenumerationstjänster för till exempel kläder och skor.

– Vi inom Postnord TPL har mångårig erfarenhet av att hantera returer åt våra kunder som bedriver e-handel. Erfarenhet som vi tar med oss in i detta spännande samarbete. Vi ser fram emot att genomföra den här satsningen tillsammans med Samhall, avslutar Mårten Koshko.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!