Enligt SCB:s statistikdatabas Kolada, som nyhetsbyrån Sirén har sammanställt, skiljer det 2894 kronor per invånare mellan de kommuner som har lägst respektive högstnettokostnader, det vill säga Solna och Laxå.
Uppgifterna gäller nettokostnaden för kommunernas gator och vägar i form av exempelvis barmarksunderhåll, vinterunderhåll, gatuvärme, gatubelysning, bidrag till enskilda vägar, vattenleder, kapitalkostnader (avskrivningar och räntor) samt nettointäkter för parkering och upplåtelse av allmän platsmark.
Laxå som toppar listan hade i fjol en nettokostnad på 2900 kronor per invånare. Två Sörmlandskommuner placerar sig som tvåa och trea, det är Gnesta med 2675 kronor och Trosa med 2333.
Lägst kostnad i Sörmland hade Katrineholm med 786 kronor.
Eskilstuna ligger strax över riksgenomsnittet på 1228 kronor per kommuninvånare. Totalt hade kommunen kostnader på drygt 204 miljoner kronor och intäkter på 67 miljoner. Nästan hundra miljoner kronor lades på ny- och ombyggnation av gator, vägar och parkeringsytor.
Att det kan skilja så mycket som 2894 kronor mellan högst och lägst beror bland annat på hur stora och tätbefolkade kommunerna är.
– Solna är en tätbefolkad kommun med stor inpendling. Staden har mycket gatumark med parkering, och all parkering i staden är avgiftsbelagd, vilket ger intäkter som påverkar nettokostnaden, säger David Nordin, stadsmiljöchef i Solna stad, till Siren.