Butik belönar hållbar shopping – får mothugg: "Bye bye"

Hemköp har börjat premiera sina kunder för hållbara handlingar, bland annat genom att ge dubbla poäng på frukt och grönt. Men alla är inte lika positiva över Hemköps nya satsning.

"På Hemköp har vi sedan länge arbetat ambitiöst med hållbarhetsfrågor och när vi nu lanserar en ny kundklubb vill vi också engagera våra kunder", säger Simone Margulies, vd på Hemköp.

"På Hemköp har vi sedan länge arbetat ambitiöst med hållbarhetsfrågor och när vi nu lanserar en ny kundklubb vill vi också engagera våra kunder", säger Simone Margulies, vd på Hemköp.

Foto: Niklas Holm / Stefan Nilsson, Hemköp

Eskilstuna2020-10-13 05:56

Enligt Hemköp vill företaget skapa en positiv förändring tillsammans med sina kunder och ger därför dubbla poäng på bland annat frukt och grönt i butiken.

– Det är väldigt bra att vi gör detta, vi är kända för att satsa på hållbart så det här är ett extra steg i det, menar Ninawa Darakji, tillförordnad butikschef på Hemköp city i Eskilstuna.

Medlemmar som väljer att gå över till digitala kvitton i stället för på papper i butik premieras även med extra kundpoäng.

– Det nya bonussystemet blir även mer digitalt med personliga erbjudanden. Till exempel behöver den som aldrig handlar kaffe få erbjudande om det. Sen har vi fortfarande vårt reklamblad som riktar sig till alla, förklarar Ninawa Darakji.

Ambitionen är att Hemköp ska bidra till att halvera konsumenter­nas klimatpåverkan från livsmedelskonsumtion till 2030.

– Frukt och grönsaker ger dubbla poäng till och med januari nästa år. Sen har vi ett månadserbjudande på en specifik vara, den här månaden är det vegetarisk växtfärs i olika varianter, säger Ninawa Darakji.

undefined
Potatis är en av varorna som fram till och med januari 2021 ger Hemköps kundklubbsmedlemmar dubbla poäng.

Hemköps vd Simone Margulies förklarar varför de satsar på hållbar shopping.

– Genom kundklubben gör vi det fördelaktigt att ställa om sin konsumtion för ett bättre klimat och en bättre hälsa, något vi i undersökningar sett att kunderna önskar, säger Simone Margulies.

Men alla är inte lika positiva. En som har reagerat på Hemköps besked är riksdagsmannen Lars Beckman (M). På Twitter skrev han förra veckan "Bye bye Hemköp" när Hemköp presenterade sin nya kundklubb där hållbara produkter premieras och att de tar ställning för att vi ska handla mindre kött, enligt Lars Beckman.

undefined
Riksdagsmannen Lars Beckman (M) riktar kritik mot Hemköps nya kundklubb och säger bye bye till butikskedjan på Twitter.

Hemköp har fått mycket negativ kritik på sociala medier. Flera skriver att Hemköp premierar ekologiska bananer som kommer från Brasilen framför lokalt svenskt kött, hur kan det vara hållbart? Andra tycker att Hemköp tar en politisk ställning när de vill sälja mindre kött.

Men alla är inte negativa. "Hip hip hurra för Hemköp", "Hur kan folk vara upprörda över att en butik premierar klimatvänlig konsumtion?". Detta är bara ett par inlägg där författarna ställer sig på Hemköps sida.

undefined
Carita Sirén skriver Hip hip hurra på Twitter angående Hemköps nya kundklubb där hållbara produkter premieras.

Har ni fått några reaktioner från kunder på Hemköp här i Eskilstuna?

– Vi har faktiskt inte fått några reaktioner alls från våra kunder i vår butik, varken positiva eller negativa, avslutar Ninawa Darakji.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!