De vill vara företagarnas digitala PT

Digitalera har haft mycket att göra under coronatiden med kunder som behöver digitalisera sig för att anpassa sig till den nya situationen.

Nicklas Ridewing, Linda Carling och Per Lind Forsberg på Digitalera.

Nicklas Ridewing, Linda Carling och Per Lind Forsberg på Digitalera.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2020-09-17 21:12

Digitalera är en digitaliseringsbyrå som hjälper företag att skapa digital tillväxt och lönsamhet genom att utveckla företagets digitala närvaro. 

– Vi har haft en positiv effekt av corona med hög aktivitet hos kunderna och nya kunder som behöver digitalisera sig mer för att anpassa sig till nya tider, säger ägaren Per Lind Forsberg. 

Företaget anställde i våras Linda Carling, som jobbar med digital marknadsföring, och söker för närvarande ytterligare en webbutvecklare. 

Digitalera tillhandahåller bland annat webbsidor, e-handelslösningar, digital marknadsföring, utbildning och rådgivning.

– Vi har egentligen inga unika tjänster, men vi har en kombination av tekniskt kunnande och digital marknadsföring som alla inte har. Det kan vara smidigt att anlita oss eftersom vi förstår hela kedjan, säger Per. 

Bolaget har funnits sedan 2003. Första åren under namnet X-Com. Per utsågs 2010 till Årets företagare i Eskilstuna och Sörmland. Företaget bytte 2017 namn till Digitalera. 

– Inriktningen är nu att ta all vår erfarenhet av att bland annat jobba med globala kunder och applicera den på mindre företag. Man kan göra ganska stor skillnad med små medel.  

Digitaleras största kund är Eldabutiken som är en kedja bestående av 44 butiker som sysslar med brasvärme. 

– Vi hjälper dem framför allt med webbsidan, intranätet och smarta digitala lösningar för att underlätta för butikerna, säger Nicklas Ridewing som jobbar som programmerare på Digitalera. 

Sedan i maj har företaget sina lokaler på övervåningen i Munktell Science Park, MSP. För Per var det en återkomst eftersom företaget satt på MSP även under X-Com-tiden. 

– Vi behövde större plats och jag saknade miljön. Det är kul att samverka med andra och träffa folk. Det här området börjar ju bli lite av det man sa att det skulle bli när vi flyttade in med X-Com 2005. Saker som arenan och bostäder som bara var visioner har kommit på plats. 

När coronapandemin bröt ut tidigt i våras märkte Digitalera först av effekterna genom att några projekt fick läggas på is. Det var projekt som Digitalera hade tillsammans med kunder som drabbades negativt av pandemins följder. 

– Sedan är det andra projekt som har dykt upp tack vare corona, berättar Per. 

Det rör sig framför allt om e-handelslösningar, bland annat en e-handelsfunktion åt Sörmlands Matkluster. 

– Det är ett projekt som byggdes under våren för att de märkte att deras medlemmar behövde kunna sälja sina produkter online.

Dessutom har Eldabutikerna velat satsa mer på sina webbsidor. Digitalera har bland annat gjort det möjligt för Eldas kunder att boka digitala möten på företagets webbsida. 

Per menar att Digitalera även har fått ett flertal uppdrag tack vare att kunder haft tillgång till statliga stödinsatser, till exempel i form Tillväxtverkets digitaliseringscheckar som riktar sig till småföretag som vill ta in extern kompetens. 

Linda Carling har bland annat hjälpt ett solcellsföretag att utveckla digitala offerter som gör det enklare för både företaget och dess kunder.  

– Det handlar om automatisering av offertflödet för att både ge kunden bättre service, men också frigöra tid så de kan fokusera på att göra det som de är bra på, säger hon.

– Att skapa hemsidor och digital marknadsföring går hand i hand. Företag som har en hemsida behöver även driva trafik till den, till exempel via sökordsoptimering, e-postmarknadsföring eller sociala medier. Varje enskilt företag har sin målgrupp och det är vårt jobb att rekommendera vilka kanaler som är bäst för att företaget ska nå sin specifika kund. 

I november anordnar Digitalera eventet Social media night i Valvet hos Sparbanken Rekarne för företag som vill bli bättre på att synas på sociala medier. Digitalera har även en ny idé om att erbjuda kunderna en tjänst som "Digital PT". 

– Precis som när du ska träna blir det inte alltid att du går själv till gymmet och kör dina pass utan du måste ha någon som du tränar med. Det kan vara bra att någon gång i veckan ha ett möte med någon av oss där vi följer upp den digitala strategin: Har du gjort din läxa? Har du gjort inläggen som vi sa? Det kan faktiskt hjälpa ganska många, säger Per. 

Digitalera

Digitalera är en digitaliseringsbyrå som hjälper företag att skapa digital tillväxt och lönsamhet genom att utveckla företagets digitala närvaro. Digitalera tillhandahåller bland annat webbsidor, e-handelslösningar, digital marknadsföring, utbildning och rådgivning. Bolaget har funnits sedan 2003. Första åren under namnet X-Com. Ägare är Per Lind Forsberg. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!