E-tjänsterna ersätter på sikt blanketter, fax och e-post och kommer att förbättra både service och tillgänglighet för både medborgare och yrkesverksamma.
– Det här innebär att tillgängligheten ökar – både för medborgare och professionella. Med e-tjänster får anmälaren eller den sökande bekräftelse inom några minuter istället för att vänta på svar till nästa vardag.
I dagsläget tar socialförvaltning i Eskilstuna emot närmare 600 ansökningar och anmälningar i månaden och enbart arbetet med att skriva in dessa tar nästan sex heltidstjänster i anspråk.
– Nu hoppas vi kunna frigöra och flytta över dessa resurser där de gör bättre nytta – det vill säga hos våra brukare, säger Mats Engström.
Uppgifterna går till ett säkert system som förvaltas av kommunen och det är endast behöriga medarbetare som kan hämta upp informationen för vidare handläggning. Förhoppningen med byte till e-tjänster är att också att mer exakta svar på frågor ska minska kompletterande samtal på telefon, som ofta krävs i dag.
– Det går även att lägga till filer upp till 2 MB och meningen är att det ska underlätta för förskola, skola, polis och sjukvården med flera när de ska gå över till att göra e-anmälan. Och för medborgare är det enkelt att bifoga till exempel ett intyg vid ansökan, säger Mats Engström.