Akutenpersonalens larm: "Vi håller på att gå under här"

Vaccindoserna som gick till kontorscheferna blev droppen. Slutkörd personal på akuten larmar om ett ledarskap som tömmer avdelningen på kompetens.

Dålig personalpolitik och slutkörda medarbetare. Tidningen har skrivit om problemen på akuten förut. Nu larmar personalen på golvet åter om en ohållbar situation som går ut över patientsäkerheten.

Dålig personalpolitik och slutkörda medarbetare. Tidningen har skrivit om problemen på akuten förut. Nu larmar personalen på golvet åter om en ohållbar situation som går ut över patientsäkerheten.

Foto: Anders Delby

Eskilstuna2021-02-02 18:29

Nyligen gick personal på Mälarsjukhusets akutmottagning ut och ifrågasatte varför deras chefer, som aldrig jobbar kliniskt med patienter, fått ta sin första vaccinspruta medan många av de sköterskor och undersköterskor som dagligen vårdar misstänkt covidsmittade ännu inte fått ett första skydd.

Divisionschef Magnus Johansson svarade tidningen att många av Region Sörmlands chefer arbetar kliniskt parallellt med sina chefsuppdrag varför det säkert finns ett antal som vaccinerats bland de cirka 400 medarbetarna som fått en första spruta. Medarbetare som inte arbetar patientnära prioriteras däremot inte för vaccination i nuläget.

Men det påståendet överensstämmer inte med verkligheten, hävdar akutenpersonal. Och så berättar de att vaccinfrågan bara är en liten droppe i ett väldigt stort hav som en stor del av personalen är på god väg att drunkna i.

– Ingen av våra chefer jobbar kliniskt överhuvudtaget. Aldrig på golvet som vi andra. Aldrig. Och de fick sina första planerade doser, alltså inget restvaccin, säger en av medarbetarna tidningen talar med.

– Vi som dagligen arbetar patientnära har ännu ingen covidskydd, och vi håller på att gå under. Våra chefer kommer undan med väldigt mycket saker som förmodligen inte skulle anses som ok någon annanstans.

Gruppen berättar om nya arbetssätt som införts med kort varsel. Och att budskapet till personalen varje gång varit: "Gillar du det inte är du fri att gå".

– 2019 genomfördes en rejäl förändring av akutens arbetssätt helt utan analys av risker och patientsäkerhet, trots att det är lag på sådan. Eldsjälar hos oss startade namninsamling mot det nya arbetssystemet som vi såg många faror med förutom försämringar i våra scheman, och det blev krismöten. Men de ledde inte till så mycket mer än att riskanalys gjordes – flera månader efter införandet, förklarar en annan medarbetare.

Samma sak hände i höstas, mitt under pandemin. Då orkade ingen i personalstyrkan engagera sig, säger de. Efter nyår var det dags för ännu ett nytt arbetssätt. 

– Förändringarna motiveras med att det blir bättre för patienterna och tanken är god, men vi ser inte att det här löser problem. I stället blir det väldigt rörigt i början med nya arbetssätt, och det skapar farliga situationer. Om allas röster respekterades kunde man acceptera förändringar, men våra protester tas inte på allvar och den som ifrågasätter blir stämplad som besvärlig. Folk går i stället in i väggen, ringer till varandra och gråter, bryter ihop på jobbet av att inte räcka till, berättar personalgruppen.

undefined
Flera medarbetare med särskild akutvårdskompetens har slutat på grund av den dåliga personalpolitiken på akutmottagningen på Mälarsjukhuset, enligt den personal tidningen pratat med.

De går så långt som att mena att folk skräms till tystnad. 

– Våra chefer är ökända på sjukhuset för att hämnas på illojal personal. I lönesättningen exempelvis.

Den situationen för med sig att personalomsättningen är stor, förklarar de. Många slutar för att de inte orkar längre, och ersätts ofta av hyrpersonal, rekryteringar från andra länder och nyutexade sköterskor.

– Varje år så här års får man en klump i magen. Hur många kollegor slutar till sommaren den här gången? Vi har haft väldigt kompetent akutvårdspersonal som valt att gå på grund av scheman och ledning. Många får väldigt dåliga referenser. Väldigt dåliga. Och en utskällning.

– Nu har vi bara en handfull sjuksköterskor kvar som gått den viktiga utbildningen akut traumasjukvård. Kompetensnivån på mottagningen sänks. Mycket blir fel, och nånstans längs vägen har rollen som patientansvarig sjuksköterska försvunnit i våra arbetsteam. Vi har varit nära katastrofläge på sjukhuset flera gånger. Cheferna påtalas, ingen kommer ut och hjälper till. Det är ett mirakel att ingen patient skadats eller dött på grund av utmattad personal som ingen lyssnar på, säger en sköterska.

undefined
Det här är inte första gången förtvivlad personal på akuten slår larm via tidningen. "Vi gör det för att ingen lyssnar på oss, och människor måste få veta hur illa det är på vår arbetsplats."

Tommy Ahlström är verksamhetschef för hela akutkliniken på Mälarsjukhuset.

– Det har varit ett oerhört tufft år med många förändringar, där den pågående pandemin är en del av vad som påverkat vårt arbetssätt och rutiner, säger han.

– Jag förstår att medarbetare kan känna sig trötta och ha synpunkter på det förändringsarbete som pågår. Många av förändringarna har varit snabba men vi försöker ha en kontinuerlig dialog för att lyfta och åtgärda eventuella arbetsmiljöproblem samt få till en ökad delaktighet och förståelse för det arbete som pågår. Att främja delaktigheten hos akutens medarbetare är ett arbete som pågår kontinuerligt.

Tidningen söker kommentarer från fackliga företrädare.

Akutvården

Akutmottagningen på Mälarsjukhuset är Sörmlands största öppenvårdsenhet. Dygnet runt finns jourläkare tillgängliga för specialiteterna kirurgi, medicin och ortopedi. För övriga specialiteter inom sjukhuset finns jourverksamhet dagtid på respektive klinik.

Mälarsjukhusets akutklinik omfattar akutmottagningen, akutvårdsavdelningen och intermediärvårdsavdelningen; vård av patienter med sviktande vitala funktioner som behöver kontinuerlig övervakning och därmed alltid närvarande personal på rummet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!