– Alla som har varit inblandade ska också ha den klappen på axeln och familjen som stöttar på ett fantastiskt sätt, säger Stefan Forsberg.
Han leder Smartfront som erbjuder en innovativ ventilationslösning. Företaget startades 2016 och har sedan dess utvecklats till att bli ledande i Sverige när det gäller energismarta renoveringar av flerfamiljshus.
– Vi är verksamma i en bransch som är konservativ, traditionell och förändringsovillig och att då etablera ett nytt företag med en ny produkt har varit tufft, men vi har fått så otroligt bra respons. Ett hårt arbete med konkreta tydliga mål samt energi har gett laget Smartfront framgångar. Vi har satt Eskilstuna på kartan utanför staden i positiva sammanhang.
– Jag har varit vd hela vägen, men jag vill inte ta åt mig all ära själv. Många duktiga personer har hjälpt till. Bröderna Niklas och Magnus Karlsson har varit delaktiga. Vi har vår duktiga medarbetare Björn Pettersson, vi har uppfinnaren Didrik Aurenius. Alla har verkligen jobbat för att få produkterna att fungera.
Smartfront är sedan i höstas en del av den börsnoterade Fasadgruppen.
– Vi är 3,5 fast anställda, men vi sysselsätter uppåt ungefär 80 personer idag.
Smartfront syr ihop affärer med kunder och anlitar sedan underentreprenörer för att installera ventilationslösningarna.
– Vi köper vi in alla produktion, exempelvis av systerföretaget Front eller av Rapid och lokala ventilationsfirmor.
Affärslivspriset delades ut i samband med det livesända näringslivseventet EN21 på torsdagskvällen. Enligt motiveringen är Stefan Forsberg "en mycket driven företagare och en viktig missionär för att skapa en bättre miljö i Sverige".
– Jag vill förbättra och utveckla. Jag tycker inte om orden 'det går inte, jag kan inte, jag vill inte'. En av våra framgångsfaktorer är att när kunderna ringer till oss säger vi att 'det löser vi'.
Smartfront tappade lite omsättning förra året när pandemin slog till.
– Det börjar rulla igång nu. Det känns som att det verkligen har släppt igen. Folk vill ha besök och folk jagar oss. Vi får två-tre riktigt stora förfrågningar varje vecka.
Smartfront är även engagerat i föreningslivet och sponsrar AFC.
– Det är inte bara för att vi ska synas på tröjorna utan det är för att vi vill att ungdomarna ska ha en bättre sysselsättning än att springa och elda upp bilar. Kan vi i näringslivet bidra till att komma tillrätta med de problemställningar vi har måste vi sätta lite fart och göra det.