Joakim Arndorw utsågs i april till vd för Swecon i Sverige.
– Det är ett väldigt fint uppdrag. Jag behövde inte tänka sådär jättemycket innan jag tackade ja till att bli vd för Sveriges största återförsäljare av anläggningsmaskiner, säger han.
Swecon är exklusiv återförsäljare av Volvo Construction Equipments anläggningsmaskiner i Sverige. Företaget säljer nya och begagnade anläggningsmaskiner och servar maskiner som redan är i drift ute hos kunderna. Swecon ägs av Lantmännen. Företaget har 600 anställda och 34 serviceplatser i landet. Sweconkoncernen finns även representerad i de baltiska länderna samt delar av Tyskland.
Swecon har cirka 100 anställda i Eskilstuna, varav cirka 80 arbetar på företagets huvudkontor på Bolindervägen 104. På samma adress har företaget en utrustningsverkstad som startades 2014. I Torshälla har företaget sedan 2015 en anläggning som demonterar gamla anläggningsmaskiner. Delarna säljs eller återvinns.
– Den försäljningen har haft en bra tillväxt. Planen var att primärt sälja delar i Sverige, men vi exporterar mer och mer därifrån. Vi vill utveckla verksamheten genom att renovera vissa av delarna för att bredda produkterbjudandet, säger Joakim.
Swecon har vuxit kraftigt i Eskilstuna de senaste åren. Företaget har byggt baracker bredvid huvudkontoret för att all personal ska få plats. Joakim tycker att det är positivt att flera andra företag har etablerat sig i Eskilstuna med Amazon som ett av de senaste exemplen.
– Det hjälper oss att vara verksamma i en kommun som är framåt. Jag tror också att det kan hjälpa oss att locka kvalificerad personal.
Joakim Arndorw tog i april över som vd efter Christer Söderberg som varit vd i nio år. Christer Söderberg har fått en ny befattning på koncernnivå där han ska arbeta med att utveckla nya affärsmodeller.
Joakim har de fyra senaste åren varit bolagets affärschef för service och reservdelar. Innan han började på Swecon år 2016 jobbade han på Volvo CE i Eskilstuna. Han kommer ursprungligen från Åmål. Han utbildade sig till civilingenjör vid Chalmers och började efter studierna som trainee på Volvo CE i Eskilstuna. Han arbetade sedan på Volvo CE i olika roller i 13 år.
Den svenska marknaden för anläggningsmaskiner har vuxit kraftigt de senaste åren. Efterfrågan beror till stor del på stora infrastrukturprojekt som Förbifart Stockholm och Västlänken.
– Swecon har samtidigt stärkt sin position som marknadsledande leverantör av anläggningsmaskiner i Sverige, säger Joakim.
2019 blev ett rekordår med 4,5 miljarder kronor i omsättning.
När 2020 började räknade Swecon med att omsättningen skulle minska lite jämfört med rekordet året innan eftersom företaget redan såg en viss avmattning. Coronaepidemins utbrott har haft en ytterligare negativ effekt på försäljningen.
– I och med att Volvos fabriker inte var igång kunde vi inte under en period leverera de maskiner som kunderna hade beställt. Dessutom blev våra kunder mer försiktiga, säger Joakim.
Coronapandemin fick dock nästan ingen effekt på servicesidan eftersom kunderna fortsatte att använda sina befintliga maskiner i hög utsträckning. Swecon samlar in data från uppkopplade maskiner och kan därigenom se hur maskinanvändandet utvecklas.
– I april användes maskinerna lika mycket som i april förra året. I maj användes de mer. Det är väl mycket tack vare att vi inte stängde ner så mycket i Sverige, säger Joakim.
I månadsskiftet april-maj beslutade Volvo CE att återuppta produktionen i sina fabriker runtom i Europa. Swecons maskinförsäljningen har återhämtat sig och ligger nu på den nivå som var innan coronakrisens utbrott. Nästan all personal som korttidspermitterades i våras är tillbaka på heltid.
– Vi har stått stabilt i coronan. Vår personal har gjort ett fantastiskt jobb med att hantera situationen, men vi får se vad som händer i höst, säger Joakim.
Framtidsplanerna handlar dels om att säkerställa att servicen fungerar bra av alla de maskiner som företaget har sålt de senaste åren. Samtidigt måste Swecon ta fram en struktur för försäljning och service av Volvos nya eldrivna anläggningsmaskiner.
– I höst kommer man att kunna börja boka elmaskiner för leveranser under våren nästa år. Elektriska maskiner är nytt för oss.
Dessutom blir det allt vanligare att kunder köper ett paket bestående av både maskiner och kringtjänster. Joakim förväntar sig även att kunder kommer att vilja köpa förarlösa fordon. Han tror också att miljökraven kommer att bli tuffare, en utveckling som drivs av både kommuner och Volvos egna initiativ.