Det kommunala bolaget Destination Eskilstuna AB har under 2021 och 2022 fått extra resurser av Eskilstuna kommun för att tillsammans med näringslivet skapa bättre förutsättningar för besöksnäringen när pandemin snart förhoppningsvis klingar av.
En del av de resurserna har satsats på en i huvudsak digital kommunikationskampanj som går under namnet "Vänd blicken mot Eskilstuna".
Syftet är att få fler besökare till Eskilstuna och att öka antalet kommersiella övernattningar på hotell, campingar och övriga boendeanläggningar.
– Vi vill att fler ska vända blicken mot Eskilstuna och få upp ögonen för destinationens utbud – och utforska det tillsammans. Vi tipsar bland annat om historiska besöksmål, utomhusaktiviteter, hållbar shopping och närproducerade smakupplevelser”, säger kampanjledare Petra Nordström, content manager på Destination Eskilstuna i ett pressmeddelande.
Aktörer inom besöksnäringen kan fritt använda materialet för att marknadsföra sina egna erbjudanden.
– Kampanjen är en fantastisk möjlighet för Eskilstuna att lyfta fram den vackra staden vi bor i och att locka fler besökare att upptäcka våra pärlor. Att skapa sommarminnen i Eskilstuna skall stå högst upp på allas lista i sommar oavsett om det handlar om att bo, äta, shoppa eller besöka, säger Helena von Porat, ordförande Eskilstuna Hotell- och restaurangförening.
Samtidigt med kampanjlanseringen distribuerar också Destination Eskilstuna årets besökstidning och kartor.