Kommunen vill starta eget lantmäteri

Eskilstuna kommun ska ansöka hos regeringen om att inrätta en egen kommunal lantmäterimyndighet.

Med en egen lantmäterimyndighet kan kommunens intressen prioriteras menar stadsbyggnadsnämndens ordförande Sarita Hotti(S).

Med en egen lantmäterimyndighet kan kommunens intressen prioriteras menar stadsbyggnadsnämndens ordförande Sarita Hotti(S).

Foto: Eskilstuna kommun

Eskilstuna2021-02-17 09:21

39 svenska kommuner har i dag en egen lantmäterimyndighet. Nu ser det ut som att Eskilstuna ska ingå i den skaran. Bakgrunden till det beslut kommunstyrelsen fattade under tisdagen är den statliga lantmäterimyndighetens långa handläggningstider. I genomsnitt tar det mellan 60 och 90 veckor att handlägga ett förrättningsärende. 

Sett med kommunens ögon finns även andra irritationsmoment; bristen på lokal närvaro och svårigheter för kommunen att påverka prioriteringen av kommunens egna ärenden.

I den utredning som gjorts av kommunledningskontoret slås fast att det finns goda förutsättningar att inrätta en egen lantmäterimyndighet för att på så sätt effektivisera samhällsbyggnadsprocessen.

Den nya myndigheten föreslås placeras inom stadsbyggnadsförvaltningen.

– Ett kommunalt lantmäteri innebär att vi själva kan prioritera vilka ärenden som måste gå först samt att de som handlägger ärenden skulle arbeta i Eskilstuna. Det skulle underlätta handläggningen utifrån lokalkännedom och kortare restider, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Sarita Hotti (S).

Antalet förrättningsärenden i Eskilstuna uppges vara mellan 160 och 180 per år. Uppskattningar som gjorts visar att 8-10 personer behöver rekryteras till den nya organisationen. Ekonomiskt är det enligt utredningen närmast att betrakta som ett nollsummespel. Kostnaderna beräknas till 9,2 miljoner kronor medan de avgiftsfinansierade intäkterna landar på nio miljoner kronor.

Slutgiltigt beslut om ansökan ska fattas av kommunfullmäktige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!