Ännu en BMW i brand i Eskilstuna

På kort tid har två laddhybrider av märket BMW brunnit i Eskilstuna. Men på BMW:s huvudkontor vill man inte spekulera i orsakerna.

Bilen som brann söndag kväll var av modellen x5 45e från BMW.

Bilen som brann söndag kväll var av modellen x5 45e från BMW.

Foto: Kollage. Pontus Lundahl,TT/Cyril Zingaro

Eskilstuna2021-07-05 17:10

Vid 22-tiden söndag kväll larmades räddningstjänst till Odlaren i Eskilstuna om en pågående bilbrand. Det var bilägaren själv, Ola Östlund, som ringde in larmet. Han upptäckte branden när billarmet gått igång utanför hans bostaden.

När räddningstjänsten kom till platsen beslutade man sig för att inte försöka släcka branden utan att flytta bilen bort från huset. Detta på grund av att det är komplicerat att släcka en elbil, berättar André Eriksson, insatsledare vid räddningstjänsten. Detsamma gäller laddhybrider.

– Det krävs stora mängder vatten för att släcka en laddhybrid och gifterna som skapas av elden fastnar i vattnet och förorenar miljön. Då är det bättre att låta den brinna men under kontrollerade former.  

Bostäderna närmast den brinnande bilen utrymdes för att undvika att någon andades in den giftiga rök som bildas när elbilsbatterier brinner. Men också för risken att branden skulle spridas till närliggande hus. 

Inom loppet av en månad har två laddhybrider av brunnit i Eskilstuna – den 16 juni brann Sebastians Larssons elbil också det en BMW. Carl Lindwall är informationschef på BMW Sverige och skriver i ett mejl att han är medveten om de båda bränderna i Eskilstuna. Han skriver också att onormal värmeutveckling kan ha fler möjliga förklaringar. Vad som hänt i de två Eskilstunafallen vill han inte spekulera om i väntan på att de tekniska utredningarna är gjorda. Han menar dock att sådana här fall är ovanliga.

Olas Östlunds bil var av modellen X5 45e, en laddhybrid som stod på laddning när den började brinna. 

I en tidigare version stod det att det var en elbil som brann. Det var en laddhybrid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!