I oktober tog Sinnebild plats in i sina nya lokaler i Magasinet på Smedjegatan 33 dit reklambyrån har flyttat från Kungsgatan 5.
– Förhoppningen är att skapa samarbeten med andra företag som sitter här för det är ju ett litet företagskluster, säger delägaren Linn Eldin.
Sinnebild, som grundades 1975, är en av Eskilstunas äldsta reklambyråer. 2019 köpte Sparbanken Rekarne bolaget av ägaren JO Malmkvist. En orsak var att Sinnebild och banken hade utvecklat ett mycket nära samarbete. Sedan dess har Sparbanken Rekarne ändrat strategi och börjat fokusera starkare på den egna kärnverksamheten. I somras sålde banken sin fastighet på Kungsgatan 5 och i samma veva valde banken även att sälja dotterbolaget Sinnebild. Linn Eldin, som började jobba på Sinnebild 2010 och Peter Marchione, som började 2015, köpte verksamheten.
– Dels tycker vi att det är jättekul med det vi håller på med och det var ett vägskäl att antingen får man kanske syssla med det i någon annan byrå eller så driver vi det själva. Dels kände vi att det skulle vara roligare att driva det själva och kunna påverka mer, säger Linn.
Peter menar att det även var gynnsamt att ta över i rådande marknadsläge.
– Vi har jobb så att vi fyller upp vår tid. Blir det mer måste vi växa och det är ett angenämt problem, säger han.
Sparbanken Rekarne fortsätter att vara en kund till Sinnebild. Reklambyrån har fler sparbanker i landet som kunder. Industriföretag är en annan viktig kundgrupp. Förutom Peter och Linn har byrån en tredje medarbetare i form av Jesper Lund som är anställd.
Sinnebild hjälper kunder med marknadsföring och kommunikation. Byrån har ett brett erbjudande som bland annat omfattar film, nyhetsbrev, trycksaker och hemsidor.
– Sedan har vi andra wild cards som till exempel redaktionellt skrivande för branschtidningar. Vi strävar efter att ha en ganska bra mix så att kunder från en bransch kan låna lite från en annan bransch, säger Peter.
Sinnebild har ofta långvariga samarbeten med sina kunder och jobbar med flera olika marknadsföringskanaler som till exempel klassisk print och digital annonsering.
– Vi är ofta högt uppe i de strategiska processerna vilket gör att vi löser alla de här bitarna. Oavsett hur saker utvecklas tar vi alltid avstamp i kommunikationen mellan organisationer eller människor, säger Peter.