Den 8 december beställde Peter och Johanna Ekroth i Alberga nya avfallspåsar via Energi och miljös hemsida.
Leveranstiden skulle vara fem dagar. Nu har det snart gått åtta veckor.
– Vi har varit i kontakt med kundservice två gånger. Båda gångerna har vi fått svaret att de gjort en felanmälan, säger Peter Ekroth, 38.
Men inga påsar har kommit.
– De säger att vi kan hämta i deras reception så länge. Men vi bor i Alberga och jobbar åt andra hållet, så det skulle bli en resa på sex mil bara för att hämta påsar. I söndags la vi en helt ny beställning, vi får se när den kommer.
Peter Ekroth är en av få kunder som fortfarande inte fått sina första beställningar. Det menar Kent Briby, affärsområdeschef för återvinning på Energi och miljö.
– Ja det är 10–15 stycken totalt som inte fått några påsar. Där har vi lagt nya beställningar.
Många andra fick vänta betydligt längre än de fem utlovade vardagarna på sina påsar, men nu menar Kent Briby att posten kommit ikapp med leveranserna.
– Under jul och nyår var det kortveckor och posten halkade efter i utdelningen. Oavsett varifrån man beställde varor under jul och nyår så kunde det ju bli fördröjningar i leveransen, säger han.
Men ni visste ju att helgerna skulle komma. Kunde ni inte väntat till efter nyår med det nya systemet?
– Nej, postens fack och skyddsombud var på väg att lägga ett skyddsstopp. De var på oss under hela hösten och sa "lös det här, annars kommer vi inte kunna dela ut era påsar".
Kunde ni inte ha infört detta tidigare i så fall?
– Nej, vi hade inte den digitala lösningen på plats för beställningarna.
Orsaken till det nya systemet är alltså främst brevbärarnas arbetsmiljö. Tidigare delade de ut rullarna en och en till villaägare som hängt ut en påse på brevlådan. Nu levereras de beställda påsarna i trepack – av samma brevbärare.
Hur kan det förbättra deras arbetsmiljö?
– Tidigare hade de med sig en kartong med lösa rullar som de ställde i sätet. Kartongen sprack och rullarna ramlade ur och hamnade nere bland pedalerna. Nu är rullarna packade i en låda per område, som ligger bak i bilen. När de kommer till Skiftinge plockar de fram lådan för Skiftinge, och så vidare. Det blir mer ordning i bilen helt enkelt. Och nu får alla sina påsar – tidigare kunde man bli utan i många veckor om man bor sist på rundan.
I samband med lanseringen av det nya systemet, skickade Energi och miljö också ut en enkät till sina kunder.
Vad har ni fått för svar på enkäten?
– Många skriver att det var bättre förr och att de vill fortsätta hänga ut påsar på lådan. Men det kommer vi inte tillbaka till, eftersom vi inte har någon som kan dela ut påsar så. Många är också positiva till det nya systemet och många har ställt frågor. Vi kommer att besvara de vanligaste frågorna på vår hemsida framöver.
Kent Briby är på det hela nöjd med hur det nya beställningssystemet fungerar. En tredjedel av kunderna har redan varit inne och beställt, trots att det fortfarande fungerar att hänga ut en påse på lådan ända till slutet av denna vecka.
– Kommuninvånarna är verkligen otroliga på att anamma nya lösningar. Det verkar inte ha varit några tekniska problem heller.
Men en sak medger Kent Briby att de hade kunnat göra bättre.
– Det är ju bara en i hushållet som står på abonnemanget och vi meddelade tidigt att det går att dela kontot med sin man eller fru eller barn. Men den informationen hade vi behövt upprepa mer.