Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning, genom mediekoncernen NTM, har nominerats i den prestigefyllda tävlingen INMA Global Media Awards. Det är arbetet med att redesigna sajter och appar och lansera superlokala nischade nyhetsbrev som uppmärksammas.
– Vi vet att det är viktigt för våra läsare att vår app och våra sajter känns moderna och att nyheterna är lättillgängliga. Den här nomineringen är ett bevis på att vi är på rätt väg, säger chefredaktören Ulrika Sjöblom.
Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning och NTM har den senaste tiden satt tydligt fokus på att utveckla den mobila nyhetsupplevelsen och genomfört en mängd förbättringar av användarupplevelsen på nyhetssajter och appar. Bland annat har nya lösningar lanserats för en nyhetstätare startsida, personalisering av innehåll utifrån geografi och ett nytt storyformat för presentationen av vår fördjupade journalistik. Arbetet med sajter och appar är som ett av fem bidrag från hela världen nominerat i kategorin bästa produktutveckling.
Nyhetsbrev är ett av flera sätt för att nå ut med tidningens journalistik till läsarna. Just nyhetsbrev, och nischade sådana, är också nominerade till ett pris, för bästa idé för att uppmuntra till läsarengagemang.
Eskilstuna-Kuriren har till exempel lanserat nyhetsbrevet Det händer på stan som ger läsarna full koll på nyheter om krog och uteliv, den loakala handeln och trafik, och Älskade unge som tipsar om gripande historier som rör familjeliv och relationer. Inom kort kommer även krimbrevet – ett nyhetsbrev om brott och straff i Eskilstuna med omnejd.
– Det här är ämnen som vi ser verkligen engagerar våra läsare. Det känns kul att kunna erbjuda våra prenumeraneter ännu ett sätt att få koll på allt som händer där de bor, säger Ulrika Sjöblom.
I utvärderingen av NTM-tidningarnas nischade nyhetsbrev har man kunnat se att mottagarna verkligen gillar innehållet och både öppnar mailen i väldigt stor utsträckning och klickar sig vidare för att läsa artiklarna på sajten.
Tävlingen Global Media Awards lyfter fram olika utvecklingsinitiativ och kampanjer som utmärkt sig under året. Totalt har 193 finalister nominerats till årets INMA Global Media Awards 2024. Över 700 bidrag skickades in från mediebolag i 43 olika länder. 16 bidrag från Sverige är nominerade, och två av dessa kommer alltså från NTM. Vinnarna utses vid en konferens i London den 22–26 april.