Händelsen utspelade sig längs med tågsträckan Eskilstuna-Stockholm en morgon i början av november.
SJ-tåget körde i 200 kilometer i timmen när föraren såg två-tre banarbetare en bit framför. Samtliga bar gula västar och stod på säkert avstånd från spåret.
Han fäste åter blicken på spåret, men såg då ytterligare en banarbetare, uppskattningsvis 300-400 meter framåt.
– Här börjar det gå väldigt fel, skriver tågföraren i en anmälan till Arbetsmiljöverket.
Arbetaren stod mitt i spåret med ryggen till och huvan uppdragen till skydd från det lätta regnet. Och trots kollegornas rop och signaler uppmärksammade han inte faran som rusade mot honom.
Tågföraren skriver att han började bromsa tåget och tuta ihärdigt.
– Jag kommer allt närmare och banarbetaren står fortfarande helt still mitt i spåret utan någon reaktion. Hans kollegor börjar i panik att skrika och vifta med armarna, men förgäves.
– Här börjar jag nu bli övertygad om att jag kommer köra rakt över honom.
Han hann inte sänka hastigheten särskilt mycket. Med omkring 60 meter kvar såg han hur mannen vände på sig och "i ren panik" slängde sig åt vänster.
– Det sista jag ser är hans ansiktsuttryck och hur han snabbt försvinner längs tågfrontens vänstra nedre del. Osäker på om jag träffat eller ej.
Med det dramatiska slutet avslutar tågföraren sin anmälan.
Läsaren svävar i ovisshet. Hur gick det för banarbetaren?
– Personen klarade sig och hann undan, men det var väldigt nära, säger Katarina Wolfram vid Trafikverkets presstjänst.
Det visar sig att mannen arbetade för en underentreprenör till Trafikverket som utförde en mätning på båda sidor om spåret. De behövde passera spåret för att genomföra mätningen, men de skulle för den skull inte stå i spåret, poängterar Katarina Wolfram.
– De hade en vakt i varje ände som skulle larma de övriga om det var något tåg på väg in. Han som stod med ryggen mot spanade åt det andra hållet. Man ska aldrig stå i spåret, men nu gjorde han det, säger Katarina Wolfram.
Incidenten har utretts internt på Trafikverket.
– Lärdomen är att man måste vara ännu tydligare om att man inte får stå i spåret. Det har vi varit väldigt tydliga med tidigare, men ändå är det alltså ett mänskligt misstag som har skett här, säger Katarina Wolfram.
Hur det gick för tågföraren är inte helt klart då SJ inte kommenterar personalärenden.