Torbjörn vill varna för inkassobedragare

En dag ringde det plötsligt i telefonen hos Torbjörn Lifvergrens äldre släktning. Uppringaren sa sig vara från ett inkasso-företag, men i själva verket handlade det om ett utstuderat bedrägeriförsök. Nu vill Torbjörn Lifvergren varna andra.

Torbjörn Lifvergren vill uppmana andra att vara försiktiga  om de får ett samtal där någon påstår sig ringa från inkassoföretaget Intrum och vill att man ska öppna sitt bank-id.

Torbjörn Lifvergren vill uppmana andra att vara försiktiga om de får ett samtal där någon påstår sig ringa från inkassoföretaget Intrum och vill att man ska öppna sitt bank-id.

Foto: Privat

Eskilstuna2020-09-21 05:54

Det var en dag i början av september som samtalet kom. Torbjörn Lifvergren fick veta att den äldre släktingen, via internet, skulle ha handlat en telefon värd 8 000 kronor. Telefonköpet skulle enligt rösten ha skett i mars, telefonen var inte betald och nu hade telefonföretaget lämnat skulden på de 8 000 kronorna för indrivning till företaget Intrum.

Torbjörn Lifvergrens släkting nekade bestämt. Något telefonköp hade aldrig ägt rum, förklarade han. Då ändrade rösten taktik. Då skulle det kunna ha varit fråga om en möjlig kapning, vilken bank hade släktingen? Därefter utspelade sig ett samtal som pågick i 27 minuter där Torbjörn Lifvengren och släktingen fick veta att bankens säkerhetsavdelning skulle kontaktas, en identifieringskod skulle skickas, det kom nya frågor om telefonköpet som aldrig hade gjorts och släktingen uppmanades att starta sitt bank-id. 

Dessutom fick de veta att tio nya inköp var på gång, varav ett skulle ha genomförts med bank-id. Om inte bank-id öppnades direkt skulle ingen försäkring gälla.

– Jag ringde till telefonbanken och fick rådet att avsluta samtalet omedelbart, vilket gjordes, berättar Torbjörn Lifvergren.

undefined
Var försiktig med ditt bank-id. Öppna det aldrig på uppmaning av någon annan. Just nu förekommer bedrägeriförsök där bedragare säger sig ringa från ett inkassoföretag, vilket är en bluff.

När han efteråt kontrollerade det uppringande numret visade det sig att det verkligen gick till inkassoföretaget Intrum. När han strax därefter själv kontaktade Intrum fick han veta att de inte arbetar på det viset. Det hela slutade lyckligt för Torbjörn Lifvergren och hans släkting och han avslutade alltihop med att göra en polisanmälan. Genom att berätta hoppas han nu att andra är försiktiga och inte låter sig luras.

På Intrums hemsida varnar man för närvarande för just den typ av bedrägeri med bank-id-signering, som Torbjörn Lifvergren släkting höll på att råka ut för.

"Samtalen ser ut att komma från Intrums nummer 08-616 76 66 eller 08-616 77 00, men det är inte vi som ringer. Vi ringer aldrig upp och ber dig signera en transaktion med bank-id och är du osäker på om samtalet kommer från oss, lägg på direkt och ring vår växel istället", uppmanar Intrum. 

Därefter uppmanas människor att aldrig använda bank-id på uppmaning av någon annan, att aldrig lämna ut känsliga uppgifter via telefon, att omedelbart kontakta sin bank om man drabbas av bedrägeri och att polisanmäla händelsen direkt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!