I slutet av förra året uppdagades att bron över Göta Älv inte kunde stängas ordentligt. Det gällde då för brobyggarna att snabbt komma till rätta med felet. Annars kunde det ha lett till att spårvagnstrafiken inte kunnat gå över bron förrän sommaren 2022.
Hisingsbron är en lyftbro. Problemet var att när den skulle stängas fälldes brodäcket direkt ner hela vägen till sitt viloläge utan att först låsas. För att låsas måste brodäcket stanna några millimeter över viloläget i cirka 30 sekunder.
– Bron gick ner i viloläget för snabbt, säger Mikael Sund, försäljningschef på Dellner Dampers.
Flensföretaget, som tillverkar dämpare till bland annat tåg och broar, fick i november frågan om det hade några dämpare som kunde hålla emot brodäcket i 30 sekunder.
– Vi hade ingen riktigt produkt som hade den funktionen att hålla emot i 30 sekunder, men vi är ett bolag som gör allting kundanpassat så vi är vana vid att ta fram nya lösningar på kort tid.
Dellner Dampers ingenjörer tog fram en lösning där en överställningsventil kombinerades med en dämpare som normalt används till hamnkranar. Konceptförslaget togs fram på fyra veckor och kring den 10 december fick företaget en order på dämparna.
– Vår normala leveranstid är 12-22 veckor, men vi trimmade det till 10 veckor, säger Mikael Sund.
Det var dock inte tillräckligt kort tid. Mikael blev strax innan jul kontaktad av Göteborgs stad som förklarade att hela projektet skulle försenas med ett år om inte dämparna kunde levereras senast vecka 4, vilket motsvarade en leveranstid på bara 6 veckor. Brobyggarna var i starkt behov av dämparna för att inte rälsläggningen på bron skulle bli kraftigt försenad.
– Om de inte fick den här låsmekanismen att funka nu så skulle hela projektet bli försenat med upp till ett år, säger Mikael.
– Jag tänkte att vi måste försöka. Vår vd Håkan Persson skapade ett snabbspår och vi sa att 'Okej, vi försöker, men vi vågar inte lova någonting.' Efter jul hade vi fått hem grejerna vi behövde i tid och förstod att det här kommer att funka.
Dämparna skickades iväg från fabriken i Flen onsdagen den 27 januari, vecka 4. Dämparna till Hisingsbron har nu testats under några veckors tid och fungerar mycket väl, vilket gör att bron kan öppna som planerat redan under våren.
Leveransen från Dellner Dampers är en viktig pusselbit i ett större projekt som innebär att rälsläggning för kollektivtrafiken kan ske denna sommar istället för nästa, vilket innebär att förseningar i projektet kan undvikas. Bron öppnas för gående, cyklister, bilar och bussar den 9 maj och i mitten av augusti börjar även spårvagnarna att trafikera bron.
Sett till antalet dämpare är leveransen till Hisingsbron en liten order för Dellner Dampers. Som jämförelse har företaget levererat över 700 dämpare till den stora snedkabelbron över Bosporen i Turkiet.
– Vi gör allting från små order till jättestora order, säger Mikael.
Dellner Dampers, som har cirka 80 anställda, har haft en stark utveckling de senaste åren. Företaget har bara drabbats lindrigt av pandemin.
– Vi märker ett litet drop, men det är inte någon katastrof. Både på tåg och industrisidan pågår det stora projekt som startades för många år sedan och som fortfarande rullar på.
I år lanseras ett nytt produktprogram på industrisidan som utgörs av dämpare som skyddar mot jordbävningar.
– Det tror vi kommer att bidra till tillväxt, säger Mikael.