KoranbrÀnningen utanför en moské i Stockholm under högtidsdagen eid al-adha i förra veckan har upprört stora delar av den muslimska vÀrlden.
Salwan Momika, som hade ansökt om tillstÄndet för koranbrÀnningen, smetade in koranen med bacon, rev ut sidor, sparkade och stampade pÄ den och tÀnde sedan eld.
Att mÄnga muslimer utomlands har provocerats kan vara en indikation pÄ hur grovt en koranbrÀnning uppfattas, Àven om det inte direkt har nÄgon juridisk betydelse, enligt Vilhelm Persson som Àr professor i juridik vid Lunds universitet.
ââHela frĂ„gan gĂ„r ju ut pĂ„ om en domstol ser det som hets mot folkgrupp, men det spelar ingen roll om det Ă€r en liten svensk grupp som tar illa vid sig eller om det Ă€r mĂ„nga muslimer i resten av vĂ€rlden.
"BrÀnna illa i sig"
BÄde efter en koranbrÀnning i Malmö 2020 och efter att den högerextreme politikern Rasmus Paludan brÀnt en koran utanför den turkiska ambassaden tidigare i Är inleddes utredningar om hets mot folkgrupp, som bÄda lades ner. I det senare fallet motiverades beslutet med att koranbrÀnningar riktar sig mot en symbol för religionen, inte gruppen muslimer.
DÀremot pÄgÄr fortfarande en annan utredning mot Paludan gÀllande hets mot folkgrupp, sedan han brÀnt koranen i Malmö 2022.
Uppenbart Àr det otydligt hur lagen om hets mot folkgrupp kan tillÀmpas vid den hÀr typen av Àrenden, och Àn sÄ lÀnge har frÄgan aldrig prövats i domstol.
Enligt professor Vilhelm Persson Àr det flera omstÀndigheter som kan pÄverka om det utgör hets mot folkgrupp, dÀr det viktigaste förmodligen Àr vad som sÀgs.
ââDet Ă€r möjligt att vissa koranbrĂ€nningar Ă€r okej medan andra inte Ă€r det. Inte minst kan vad man sĂ€ger i samband med brĂ€nningen pĂ„verka bedömningen.
Helhetsintrycket mÄste bedömas för att se om brÀnningen syftat till att "uttrycka missaktning" som det stÄr i lagtexten.
ââAtt brĂ€nna en koran Ă€r ju illa i sig för en del muslimer. DĂ€rför vet jag inte om det ses som mer missaktning att till exempel ta bacon pĂ„ en koran.
Vill att domstol prövar
Vilhelm Persson hade gÀrna sett att Högsta domstolen prövade ett fall sÄ att det blir tydligt hur lÄngt yttrandefriheten strÀcker sig.
En frÄga som dÄ hade kunnat besvaras Àr om platsen och tidpunkten för brÀnningen pÄverkar bedömningen. Det har tidigare diskuterats i samband med nazistiska Nordiska motstÄndsrörelsens demonstration under bokmÀssan i Göteborg 2017, som sammanföll med den judiska högtiden Jom Kippur. RiksÄklagaren begÀrde prövningstillstÄnd i HD den gÄngen men fick nej.
ââDĂ„ diskuterades det om det var extra illa att nazister demonstrerade utanför en synagoga just under en religiös högtidsdag för judar. PĂ„ motsvarande sĂ€tt skulle man möjligen kunna diskutera det Ă€ven i det hĂ€r fallet, sĂ€ger Vilhelm Persson.