2020, under pandemins första sommar, vÀntades bÄtmotorstölderna öka i takt med det vÀxande fritidsintresset. Men i stÀllet dök antalet stölder kraftigt, frÄn totalt 2 267 anmÀlda brott 2019 till 1 733 ifjol.
Och den nedÄtgÄende trenden ser ut att fortsÀtta. Fram till den 12 september i Är hade 967 brott noterats.
Rino Carlsson, nationell samordnare för sjörelaterade tillgrepp vid polisen i Stockholm, tror att 2021 Ärs siffra kommer att landa pÄ ett lÀgre tal Àn ifjol.
Brist pÄ motorer
Varför stölderna minskar tycker han Àr svÄrt att svara pÄ. NÀr bÄtarna anvÀnds mer frekvent minskar risken för stöld. Men Àven problemen med företagens leveranser kan ha bidragit.
ââMĂ„nga som blivit av med sitt gods har svĂ„rt att fĂ„ det ersatt och efter ett tag finns inte lika mycket att stjĂ€la, sĂ€ger Rino Carlsson.
Den som blir av med sin bÄtmotor fÄr den ofta stulen tvÄ-tre gÄnger, men den effekten har nu uteblivit.
Dyker sÀllan upp
Ăven om det finns en viss inhemsk hĂ€lerimarknad dyker motorerna sĂ€llan upp. Och uppklarningen av stölderna Ă€r lĂ„g.
ââNĂ€r man vĂ€l har stulit en motor Ă€r risken att bli upptĂ€ckt liten eftersom vi inte har nĂ„gra systematiska kontroller av fordon.
Att identifiera motorerna och spÄra Àgarna Àr ofta svÄrt. NÀr polisen gör stora beslag Àr det mÄnga motorer som inte förekommer i polisanmÀlan eftersom godset inte Àr rÀtt inskrivet.
Grundproblemet kvar
Trots den kraftiga nedgÄngen tycker Rino Carlsson inte att det ser sÀrskilt bra ut. Och han fÄr medhÄll frÄn polisens Nationella operativa avdelning (Noa) som studerar internationella brottsnÀtverk.
NedgÄngen kan sannolikt vara en tillfÀllig pandemieffekt som hjÀlpts av stÀngda grÀnser, och problemen med sÄvÀl internationella som lokala kriminella nÀtverk som Àgnar sig Ät stöld kvarstÄr.
ââDet Ă€r jĂ€ttemycket bĂ€ttre Ă€n föregĂ„ende Ă„r, men det stjĂ€ls fortfarande vĂ€ldigt mycket, sĂ€ger Rino Carlsson.
ââSĂ„ faran Ă€r inte över. Inte pĂ„ lĂ„nga vĂ€gar, sĂ€ger en polis pĂ„ Noa som vill vara anonym.