Stort genomslag för nya kulturministern

Doldiseffekten gav den nya kulturministern Parisa Liljestrand (M) ett stort genomslag i media, enligt en sammanstÀllning frÄn Retriever.

Kulturminister Parisa Liljestrand (M) under en presstrÀff efter att den nya regeringen presenterats. Arkivbild.

Kulturminister Parisa Liljestrand (M) under en presstrÀff efter att den nya regeringen presenterats. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi2022-10-24 19:44

Efter partiledarna Ulf Kristersson (M), Johan Persson (L) och Ebba Busch (KD), Àr hon den minister som nÀmnts i flest artiklar och inslag dagarna efter utnÀmningen.

Flera av dem handlar om att hon Àr ett "oprövat kort". Hon har ocksÄ fÄtt stÄ till svars för att felaktigt ha kallat sig litteraturvetare.

Efter Parisa Liljestrand pÄ listan kommer nya klimat- och miljöministern Romina Pourmokhtari (L), som bland annat fÄtt uppmÀrksamhet för att hon Àr Sveriges yngsta statsrÄd nÄgonsin och för att hon varit öppet kritisk till samarbetet med SD.

Även nya skolministern Lotta Edholm (L) har figurerat flitigt i olika medier, frĂ€mst med anledning av att hon gick direkt frĂ„n styrelsen i en friskolekoncern till ministerposten.

Minst genomslag har civilminister Erik Slottner (KD) och finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) fÄtt.

Fakta: SÄ mÄnga artiklar/inslag har ministrarna fÄtt i media

Ulf Kristersson (M), statsminister: 3 204

Johan Pehrson (L), arbetsmarknads- och integrationsminister: 1 086

Ebba Busch (KD), energi- och nĂ€ringsminister: 1 068

Parisa Liljestrand (M), kulturminister: 782

Romina Pourmokhtari (L), klimat- och miljöminister: 726

Lotta Edholm (L), skolminister: 659

Undersökningen rör publicitet i redaktionella medier under perioden den18 till den 20 oktober 2022.

KĂ€lla: Retriever

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!