Studie: EstoniahÄl uppkom sannolikt pÄ botten

De tidigare okÀnda hÄlen i Estonias skrov som uppdagades i en dokumentÀr 2020 uppkom sannolikt i samband med att fartyget trÀffade botten. Det visar en ny studie som genomförts pÄ uppdrag av Estlands haverikommission.

Sonarbild pÄ Estonia tagen i samband med undersökningar vid förlisningsplatsen sommaren 2021.

Sonarbild pÄ Estonia tagen i samband med undersökningar vid förlisningsplatsen sommaren 2021.

Foto: Stefan JerrevÄng/TT

Estonia2023-09-21 13:49

Studien som genomförts vid Tallinns Tekniska universitet har berÀknat de krafter som uppstod dÄ fartyget trÀffade havsbotten efter förlisningen den 27 september 1994, dÄ 852 mÀnniskor miste livet.

I studien har man genomfört simuleringar för att bedöma om de skador som synts pÄ fartygets styrbordssida kan ha uppkommit nÀr det trÀffade botten.

Under en presstrÀff i Tallinn pÄ torsdagen visades simulationer dÀr kraftiga deformationer pÄ skrovet syntes uppstÄ i samband med fartygets nedslag pÄ havsbotten. Vid simulationerna uppstod Àven liknande skador som de som uppdagades pÄ skrovet i samband med dokumentÀrfilmen.

StÀmmer med iakttagelser

Simuleringarna visar att det sannolikt var sÄ skadorna uppstod, enligt rapportens huvudförfattare Kristjan Tabri, professor vid Tallinns Tekniska universitet.

– Det visar pĂ„ strukturella skador som Ă€r ganska omfattande och som stĂ€mmer vĂ€ldig vĂ€l överens med de iakttagelser som vi har gjort pĂ„ platsen. SĂ„ det hĂ€r Ă€r ytterligare en pusselbit som tyder pĂ„ att skadorna har intrĂ€ffat nĂ€r fartyget trĂ€ffade botten och inte dessförinnan, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand, utredningsordförande vid Statens haverikommission, till TT.

Fynden gÄr i linje med vad som presenterades i haverikommissionernas preliminÀra rapport i januari 2023. DÄ kom man fram till att berggrunden pÄ botten matchar Estonias skador, vilket resultat frÄn en förstudie sommaren 2021 ocksÄ visade.

Den preliminÀra rapporten konstaterade att det inte finns nÄgot som tyder pÄ att Estonia kolliderat med ett annat fartyg eller föremÄl, utifrÄn de bevis som dÄ samlats in. Det finns inte heller nÄgot som tyder pÄ att nÄgon form av explosion skulle ha intrÀffat.

Kunde ha undvikits

Rapporten fann, precis som den ursprungliga rapporten frÄn 1997, att det bland annat funnits brister i bogvisiret. BÄde den svenska och den estniska haverikommissionen konstaterade Àven att Estonia inte var sjöduglig. En besiktning av bogpartiet gjordes aldrig och fartyget blev dÀrmed felaktigt certifierat.

Hade en sÄdan inspektion gjorts kunde olyckan ha undvikits, enligt den preliminÀra rapporten.

TT: Allt hittills pekar pÄ att hÄlen uppstod vid bottennedslaget. Hur sÀkra Àr ni pÄ att det var sÄ det gick till?

– SĂ„ lĂ€nge vi inte Ă€r fĂ€rdiga mĂ„ste vi hela tiden vara öppna för att ta in fakta som skulle kunna tyda pĂ„ nĂ„got annat, vi kan inte lĂ„sa oss för nĂ„got för tidigt. Men vi har redan tidigare sagt att det Ă€r hög grad av sannolikhet att de hĂ€r skadorna uppkom nĂ€r fartyget trĂ€ffade botten, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand.

Under hösten vÀntas nya resultat frÄn sommarens undersökningar vid förlisningsplatsen presenteras. Arbetet med att gÄ igenom det materialet pÄgÄr, enligt BÀckstrand.

Fakta: DÀrför undersöks Estonia igen

Beslutet att genomföra nya undersökningar vid Estonia grundar sig pÄ fynd som visades upp i en dokumentÀrfilm frÄn 2020. Tidigare okÀnda hÄl i skrovet uppdagades och teorier om hur de uppstÄtt presenterades.

Estlands olycksmyndighet bestÀmde sig för att inleda en ny utredning för att granska uppgifterna. Svenska och finlÀndska myndigheter tillfrÄgades om att delta i utredningsarbetet.

Under sommaren 2021 och 2022 fotograferade man bland annat utsidan av fartyget och tog prover av bottnen.

I juli 2023 gjordes fler undersökningar. DÄ filmande man bland annat inne pÄ bildÀck och bÀrgade ett fönster och en plÄtbit vid hÄlen i skrovet. Estonias bogramp bÀrgades Àven för att kunna undersökas nÀrmare.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!