Forskningsstudien frĂ„n Lunds universitet har fĂ„tt stor uppmĂ€rksamhet â slutsatsen utgick frĂ„n att vackra kvinnliga studenter som inte var fysiskt nĂ€rvarande under pandemin utan deltog i digital undervisning vid Lunds tekniska högskola fick lĂ€gre betyg.
Sedan framkom det att studenter vars utseende och studieprestationer granskats inte vetat om det.
Nu har studien har anmÀlts till NÀmnden för utredning av avvikelser frÄn god forskningssed vid Lunds Universitet, och sakkunniga ska bedöma om god forskningssed har följts.
Studien har fÄtt tvÄ anmÀlningar, varav den ena kommer frÄn Anders Ahlberg, studierektor för forskarutbildningen pÄ Lunds Tekniska Högskola, LTH, skriver Sydsvenskan.
I studien fick en jury bestÄende av 74 personer i samma Älder som de 300 deltagande studenterna utifrÄn bilder betygsÀtta utseendet pÄ studenterna pÄ en skala frÄn 1-10. Utseendeeffekten var mest tydlig i Àmnen med en kursstruktur dÀr lÀrare och studenter lÀrde kÀnna varandra i en fysisk miljö. De manliga studenternas studieresultat förblev oförÀndrade under samma omstÀndigheter.
Att lÀrarna gav de vackra kvinnliga studenterna höga betyg nÀr undervisningen bedrevs pÄ plats förklaras av att de flesta lÀrarna pÄ universitetsnivÄ Àr mÀn.
Forskaren sjÀlv, Adrian Mehic, doktorand vid Ekonomihögskolan i Lund, har tidigare sagt till Sydsvenskan att han stÀller sig oförstÄende till kritiken samt att han inte Ängrar valet att inte informera studiedeltagarna.