Branta backar, höga hopp och och en naturupplevelse utöver det vanliga. För de som Ă„ker offpist finns det mycket som lockar â och samtidigt uppenbara risker.
Förutom laviner kan skid- och snowboardÄkare som rör sig ute i det fria bÄde landa fel och köra in i trÀd. Men enligt en undersökning frÄn NaturvÄrdsverket och skidÄkarsajten Freeride har riskacceptansen bland Äkarna minskat frÄn 74 till 62 procent mellan 2013 och 2020.
ââDet Ă€r glĂ€djande siffror anser jag, Ă€ven om det sĂ€kert finns en viss felmarginal, sĂ€ger Per-Olov Wikberg, samordnare vid NaturvĂ„rdsverkets fjĂ€llsĂ€kerhetsrĂ„d.
Mer aggressiv Äkning
En bidragande orsak till minskningen Àr att kunskapen bland dem som ger sig ut bortom pisterna har ökat.
ââTa risker gör man förstĂ„s fortfarande, men man gör det pĂ„ ett sĂ€tt dĂ€r man Ă€r betydligt mer pĂ„lĂ€st Ă€n tidigare. Man förstĂ„r konsekvenserna om en lavin skulle gĂ„ eller om det sker ett fall i brant terrĂ€ng.
Ytterligare en faktor som pekar mot ett större sĂ€kerhetstĂ€nk Ă€r att anvĂ€ndningen av lavinryggsĂ€ck â en sorts airbag som ska förhindra att man begravs i en lavin â fördubblats frĂ„n 20 till 40 procent sedan 2013.
Men det finns ocksÄ trender pÄ omrÄdet som delvis pekar i en annan riktning.
Som exempel nÀmner Wikberg att mÄnga bedömare i fjÀllen observerat att intresset för brantare och mer aggressiv Äkning har ökat. I undersökningen framgÄr det att 28 procent av de svarande har varit med om en offpist-relaterad olycka.
Egenansvar viktigt
Per-Olov Wikberg vill dock inte göra nÄgon generell avrÄdan frÄn att Äka i mer riskabel terrÀng. Han understryker i stÀllet vikten av egenansvar.
ââ- Syftet med hela fjĂ€llsĂ€kerhetsarbetet Ă€r att vi ska förbygga olyckor, men skidĂ„karen mĂ„ste sjĂ€lv mĂ„ste ta beslutet om han eller hon ska genomföra ett brant Ă„k. Det vi kan göra Ă€r att tillhandahĂ„lla kunskap som ger ett sĂ„ bra beslutsstöd som möjligt i form av kartor och vĂ€der- och lavinprognoser.