ââDet Ă€r svĂ„rare nĂ€r det finns en vilja att söka sig till de farliga stĂ€llena, sĂ€ger Maria Krafft, trafiksĂ€kerhetsdirektör pĂ„ Trafikverket.
I bantrafiken, som omfattar jĂ€rnvĂ€gar, spĂ„rvĂ€gar och tunnelbana, skadades under fjolĂ„ret ocksĂ„ 41 mĂ€nniskor allvarligt, visar ny statistik. Totalt 109 av dessa sammanlagt 153 hĂ€ndelser var sjĂ€lvmordsförsök â det högsta antalet sjĂ€lvmordshĂ€ndelser sedan Ă„r 2000.
Majoriteten av olyckorna dÀr personer omkommit har skett pÄ jÀrnvÀg och ett fÄtal i tunnelbanan.
ââDet Ă€r fler dödsolyckor 2019 Ă€n föregĂ„ende Ă„r, men Ă„ret innan det var det ovanligt fĂ„ hĂ€ndelser. SjĂ€lvmorden Ă€r den stora delen och de Ă€r svĂ„rast att göra nĂ„got Ă„t, sĂ€ger Fredrik Lindberg, statistiker vid Trafikanalys som tagit fram statistiken.
Minskat över tid
à r 2012 satte Trafikverket i sitt nollvisionsarbete mÄlet att till 2020 halvera dödsfallen i bantrafiken frÄn dÄvarande 110 personer om Äret till 55 personer.
ââVi tror inte att vi kommer att nĂ„ det mĂ„let, utan har satt ett nytt halveringsmĂ„l till 2030. DĂ€r bryter vi ned det i olika delar, dĂ€r suicidprevention Ă€r en separat del, sĂ€ger Maria Krafft, trafiksĂ€kerhetsdirektör pĂ„ Trafikverket.
Ăver tid har antalet olyckor i allmĂ€nhet minskat, förklarar hon. Men just sjĂ€lvmordshĂ€ndelserna har ökat de senaste Ă„ren. Trafikverket har vidtagit Ă„tgĂ€rder, som att stĂ€ngsla in spĂ„r, men dödsfallen till följd av sjĂ€lvmordsförsök â eller tillfĂ€llen dĂ€r obehöriga tagit sig ut pĂ„ spĂ„ret, den nĂ€st vanligaste dödsorsaken i bantrafiken â Ă€r svĂ„ra att förebygga. Tar nĂ„gon sig ut pĂ„ spĂ„ret Ă€r det mycket svĂ„rt för föraren att hinna stoppa tĂ„get i tid.
ââNĂ€r vi jobbar mot nollvisionen i vĂ€gtrafik Ă€r det lĂ€ttare, nĂ€r vi sĂ€tter upp mittrĂ€cken vid farliga partier, till exempel. DĂ„ ser vi stora effekter direkt. Men nĂ€r det finns en vilja att ta sig ut pĂ„ spĂ„ret, Ă€r det svĂ„rare. PĂ„ det sĂ€ttet Ă€r det hĂ€r en frĂ„ga som berör hela samhĂ€llet, sĂ€ger Krafft.
Dyrt och tidsödande
Men att hindra eller försvĂ„ra tilltrĂ€de till spĂ„ren ger Ă€ndĂ„ effekt, sĂ€ger hon. StĂ€ngda plattformar, sĂ„ som vid pendeltĂ„gsstationen vid Odenplan i Stockholm, Ă€r ytterligare ett alternativ â som Ă€r kostsamt och tar tid. Rörelsedetektorer eller kameror som signalerar om obehöriga Ă€r pĂ„ spĂ„ret skulle ocksĂ„ kunna hjĂ€lpa föraren att bromsa i tid, men Ă€nnu Ă€r detta inget som tillĂ€mpas i Sverige.
ââI första hand Ă€r strategin att stĂ€ngsla. Men hela tiden behöver vi fundera pĂ„ nya angreppssĂ€tt. Vi mĂ„ste hitta tekniska lösningar som blir successivt kostnadseffektiva, sĂ€ger Maria Krafft.
Det framtida arbetet, dÀr Trafikverket planerar att i högre grad samarbeta med bland annat FolkhÀlsomyndigheten, handlar inte bara om att minska sjÀlvmorden i bantrafiken, utan ocksÄ om lokförarnas arbetsmiljö.
ââDet skapar fruktansvĂ€rda situationer för den som kör loket. Vi mĂ„ste hantera frĂ„gan ur flera olika perspektiv, sĂ€ger Krafft.