Polisen misstÀnker varken att det har begÄtts nÄgot brott eller att det var nÄgot tekniskt fel pÄ det ultralÀtta flygplanet som kraschade i BorÄs i början av juni. Det stÄr klart efter en haveriutredning frÄn KSAK, Kungliga svenska aeroklubben, rapporterar BorÄs Tidning.
ââSlutsatsen Ă€r att flygplanet som kraschade över omrĂ„det har flugit alldeles för lĂ„gt och för sakta. DĂ„ blev flygplanet instabilt och tippade över och kraschade, sĂ€ger Peter NovĂ©n, förundersökningsledare vid polisen, till TT.
Inget tekniskt fel
Polisen har kunnat göra en samlad bedömning efter att ha hört vittnen och undersökt delar av flygplanet.
ââDet var absolut inget fel pĂ„ planet, sĂ€ger Peter NovĂ©n.
Det var den 2 juni som tvÄ personer omkom i samband med att ett ultralÀtt flygplan kraschade mellan tvÄ villatomter i ett omrÄde utanför BorÄs, knappt en mil ifrÄn flygplatsen.
Moderna ultralÀtta flygplan Àr ofta byggda av aluminium, eller kompositmaterial med skal av kolfiber, och har en fyrtaktsmotor.
Olycksplanet i BorÄs var av modellen Sila 450C och byggt helt i metall. Det tillhörde BorÄs UltralÀtt Flygklubb.
Inget brott
TT: Vad hÀnder nu efter utredningen?
ââVi ska gĂ„ igenom det hela Ă€nnu tydligare och vi avvaktar nĂ„gra analyser, men vi misstĂ€nker alltsĂ„ inget brott, sĂ€ger Peter NovĂ©n.
Statens haverikommission har inte varit inblanda i haveriutredningen eftersom myndigheten inte utreder olyckor med ultralÀtta plan, enligt polisen.