Haveriutredning efter flygkrasch i BorÄs klar

Utredningen av den flygkrasch med ett ultralÀtt plan som Àgde rum för en mÄnad sedan i BorÄs Àr nu klar. TvÄ personer omkom i olyckan. Slutsatsen Àr att planet flög för lÄgt och för lÄngsamt.

PolisavspÀrrningar frÄn nÀr det ultralÀtta flygplanet kraschade utanför BorÄs i början av juni.

PolisavspÀrrningar frÄn nÀr det ultralÀtta flygplanet kraschade utanför BorÄs i början av juni.

Foto: Adam Ihse/TT

Olyckor, katastrofer2020-07-10 15:50

Polisen misstÀnker varken att det har begÄtts nÄgot brott eller att det var nÄgot tekniskt fel pÄ det ultralÀtta flygplanet som kraschade i BorÄs i början av juni. Det stÄr klart efter en haveriutredning frÄn KSAK, Kungliga svenska aeroklubben, rapporterar BorÄs Tidning.

– Slutsatsen Ă€r att flygplanet som kraschade över omrĂ„det har flugit alldeles för lĂ„gt och för sakta. DĂ„ blev flygplanet instabilt och tippade över och kraschade, sĂ€ger Peter NovĂ©n, förundersökningsledare vid polisen, till TT.

Inget tekniskt fel

Polisen har kunnat göra en samlad bedömning efter att ha hört vittnen och undersökt delar av flygplanet.

– Det var absolut inget fel pĂ„ planet, sĂ€ger Peter NovĂ©n.

Det var den 2 juni som tvÄ personer omkom i samband med att ett ultralÀtt flygplan kraschade mellan tvÄ villatomter i ett omrÄde utanför BorÄs, knappt en mil ifrÄn flygplatsen.

Moderna ultralÀtta flygplan Àr ofta byggda av aluminium, eller kompositmaterial med skal av kolfiber, och har en fyrtaktsmotor.

Olycksplanet i BorÄs var av modellen Sila 450C och byggt helt i metall. Det tillhörde BorÄs UltralÀtt Flygklubb.

Inget brott

TT: Vad hÀnder nu efter utredningen?

– Vi ska gĂ„ igenom det hela Ă€nnu tydligare och vi avvaktar nĂ„gra analyser, men vi misstĂ€nker alltsĂ„ inget brott, sĂ€ger Peter NovĂ©n.

Statens haverikommission har inte varit inblanda i haveriutredningen eftersom myndigheten inte utreder olyckor med ultralÀtta plan, enligt polisen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!