Det kunde ha gÄtt mycket vÀrre, konstaterar Andreas Carlson efter sitt besök i rasomrÄdet. Samtidigt kommer raset att pÄverka mÄnga personer negativt under en lÀngre tid.
ââDet Ă€r ett mycket stort avbrĂ€ck för nĂ€ringslivet i hela Sverige och i Norge, sĂ€ger Andreas Carlson.
ââDet vi nu Ă€r fullt fokuserade pĂ„ Ă€r att samarbetet ska gĂ„ sĂ„ bra som möjligt och att arbetet med att Ă„terstĂ€lla vĂ€gbanan ska gĂ„ sĂ„ fort som möjligt.
Norsk hjÀlp
Andreas Carlson var i helgen i kontakt med sin norske kollega Jon-Ivar NygÄrd, som lovat hjÀlp om det skulle behövas.
NygÄrd uppger i en skriftlig kommentar till TT att Norge via DSB (den norska myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap) "har utrustning som kan stÀllas till Sveriges förfogande". Det kan exempelvis handla om borrutrustning för sÀker kartlÀggning av skredomrÄden och ett mobilt geotekniskt laboratorium.
Kostnad för Trafikverket
Hur snabbt E6 kan öppnas igen var pÄ mÄndagen fortfarande oklart. Detsamma gÀller hur mycket det kommer att kosta att ÄterstÀlla det som raset förstört.
Enligt Andreas Carlson kommer mycket av kostnaderna att hanteras av Trafikverket.
ââTrafikverket har tilldelade medel för att underhĂ„lla vĂ€garna. Normalt sett Ă€r de medlen upptecknade, dĂ€rför finns en möjlighet att i akuta situationer som denna anvĂ€nda den anslagskredit som myndigheten förfogar över, sĂ€ger han.
ââUtifrĂ„n de kontakter jag haft med Trafikverket under helgen gör vi bedömningen att verket har de medel som behövs för att pĂ„börja arbetet sĂ„ snart utredningarna Ă€r klara.