Teknisk riskfaktor hittad pÄ Gröna Lund

Olycksutredare pÄ Gröna Lund hittade tidigt en teknisk riskfaktor och varnade Liseberg, dÀr en liknande attraktion finns, rapporterar Aftonbladet.
–Liseberg kunde lyckligtvis göra bedömningen att det inte var samma förhĂ„llanden som pĂ„ Gröna Lund, sĂ€ger utredningsledare Tomas Ojala till TT.

Utredningsledare Tomas Ojala vid Statens haverikommission. Pressbild.

Utredningsledare Tomas Ojala vid Statens haverikommission. Pressbild.

Foto: Statens haverikommission

Olyckor2023-07-03 17:11

Statens haverikommission ansvarar för utredningen av olyckan pÄ Gröna Lund, dÀr bergochdalbanan Jetline i slutet av juni spÄrade ur och en person omkom.

Redan vid den inledande olycksplatsutredningen hittades en "tydlig och avgrĂ€nsad teknisk faktor", enligt ett internt dokument vid Göteborgsparken Liseberg – vars attraktion Lisebergsbanan Ă€r av samma tillverkare som Jetline – ett dokument som Aftonbladet tagit del av.

Lisebergs beslut

Ojala sÀger att han inte kÀnner till dokumentet, men bekrÀftar för TT att man varit i kontakt med Liseberg om en risk kopplad till "en teknisk faktor nÀr det gÀller tÄgen".

– Det de gjorde dĂ„ var att de beskrev sina tekniska förutsĂ€ttningar, som inte var likvĂ€rdiga med de som fanns pĂ„ Gröna Lund. DĂ€rigenom gjorde Liseberg bedömningen att de inte bar pĂ„ samma risk som i anlĂ€ggningen pĂ„ Gröna Lund, sĂ€ger han.

Ojala vill inte beskriva vad den tekniska faktorn i frÄga Àr, dÄ det Àr för tidigt i utredningen.

"Tydlig risk"

TT: Ser ni den tekniska faktorn som orsaken till olyckan?

– Nej, det fungerar inte riktigt sĂ„ hos oss. NĂ€r vi beskriver en olycksorsak tittar vi alltid pĂ„ vilka bakomliggande faktorer som har orsakat hĂ€ndelsen. Det finns en direkt orsak, sedan finns det bakomliggande orsaker till vad som har hĂ€nt rent tekniskt, sĂ€ger Ojala.

PÄ vilket sÀtt den tekniska faktorn "inföll i olycksförloppet" kan han inte sÀga nÄgot om i detalj Àn.

– Men det var en tydlig risk kopplad till tekniska faktorer.

Utredningen kommer fortgÄ en lÀngre tid, men ska vara klar som senast om tolv mÄnader.

– Vi jobbar sĂ„ fort vi kan, sĂ€ger Ojala.

Fakta: Olyckan pÄ Gröna Lund

Söndagen den 25 juni intrÀffade en allvarlig olycka pÄ Gröna Lund i Stockholm nÀr bergochdalbanan Jetline delvis spÄrade ur.

14 personer befann sig ombord pÄ Äkattraktionen nÀr olyckan intrÀffade.

En kvinna i 30-ÄrsÄldern omkom sedan hon slungats ut frÄn vagnen och fallit ned mot marken. Nio personer skadades.

Utöver Gröna Lunds interna kontroller genomgÄr samtliga attraktioner pÄ nöjesparker och tivolin Ärliga externa besiktningar innan sÀsongen börjar.

Jetline genomgick den senaste besiktningen, som genomfördes av det oberoende besiktningsföretaget Dekra i början av juni, utan anmÀrkningar.

“Resultat: Utan brister erbjuder betryggande sĂ€kerhet”, stĂ„r det i besiktningsprotokollet som TT tagit del av.

Resultatet av besiktningen före sÀsongsöppningen, i slutet av april, var detsamma.

Gröna Lund, polisen och Statens haverikommission har inlett utredningar med anledning av olyckan.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!