Statens haverikommission ansvarar för utredningen av olyckan pÄ Gröna Lund, dÀr bergochdalbanan Jetline i slutet av juni spÄrade ur och en person omkom.
Redan vid den inledande olycksplatsutredningen hittades en "tydlig och avgrĂ€nsad teknisk faktor", enligt ett internt dokument vid Göteborgsparken Liseberg â vars attraktion Lisebergsbanan Ă€r av samma tillverkare som Jetline â ett dokument som Aftonbladet tagit del av.
Lisebergs beslut
Ojala sÀger att han inte kÀnner till dokumentet, men bekrÀftar för TT att man varit i kontakt med Liseberg om en risk kopplad till "en teknisk faktor nÀr det gÀller tÄgen".
ââDet de gjorde dĂ„ var att de beskrev sina tekniska förutsĂ€ttningar, som inte var likvĂ€rdiga med de som fanns pĂ„ Gröna Lund. DĂ€rigenom gjorde Liseberg bedömningen att de inte bar pĂ„ samma risk som i anlĂ€ggningen pĂ„ Gröna Lund, sĂ€ger han.
Ojala vill inte beskriva vad den tekniska faktorn i frÄga Àr, dÄ det Àr för tidigt i utredningen.
"Tydlig risk"
TT: Ser ni den tekniska faktorn som orsaken till olyckan?
ââNej, det fungerar inte riktigt sĂ„ hos oss. NĂ€r vi beskriver en olycksorsak tittar vi alltid pĂ„ vilka bakomliggande faktorer som har orsakat hĂ€ndelsen. Det finns en direkt orsak, sedan finns det bakomliggande orsaker till vad som har hĂ€nt rent tekniskt, sĂ€ger Ojala.
PÄ vilket sÀtt den tekniska faktorn "inföll i olycksförloppet" kan han inte sÀga nÄgot om i detalj Àn.
ââMen det var en tydlig risk kopplad till tekniska faktorer.
Utredningen kommer fortgÄ en lÀngre tid, men ska vara klar som senast om tolv mÄnader.
ââVi jobbar sĂ„ fort vi kan, sĂ€ger Ojala.