Den kampanj som startat nu har sin utgÄngspunkt i koranbrÀnningen utanför Stockholms moské vid Medborgarplatsen pÄ Södermalm under onsdagen.
Enligt desinformationen som sprids stöds hÀndelsen av svenska staten och polisen. Ett annat pÄstÄende Àr att det bara Àr Koranen bland de heliga skrifterna som fÄr brÀnnas.
ââDet Ă€r effektiva berĂ€ttelser som delas mycket för att mĂ€nniskor upprörs. Det Ă€r tydliga offer och förövare i den: den svenska staten mot Koranen som betyder sĂ„ oerhört mycket för mĂ„nga mĂ€nniskor, sĂ€ger Mikael Ăstlund, kommunikationschef vid Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF), till TT.
SĂ„ misstro
Enligt honom drivs desinformationskampanjen av tvÄ faktorer; dels medveten spridning av aktiva aktörer, dels det som brukar kallas för missinformation, alltsÄ information som mÀnniskor sprider för att man tror att den Àr sann.
ââDet gör vi oss alla sĂ€kert skyldiga till ibland. Men vi i Sverige har ju rĂ€tt att gĂ„ omkring och sĂ€ga vad vi vill som Ă€r osant. VĂ„r yttrandefrihet Ă€r ju vĂ€ldigt lĂ„ngtgĂ„ende pĂ„ det sĂ€ttet, men nĂ€r det fĂ„r de hĂ€r följderna utomlands Ă€r det ju olyckligt, sĂ€ger han.
Syftet med kampanjen nu Ă€r, precis som vid den tidigare sĂ„ kallade LVU-kampanjen, att skapa medvetna falska historier för att skada Sverige, angripa det svenska samhĂ€llssystemet och sĂ„ misstro mellan folk och myndigheter samt mellan samhĂ€llsgrupper, berĂ€ttar Ăstlund.
"Ăr extremt"
ââMan fĂ„r komma ihĂ„g att Sverige Ă€r extremt i andras ögon. Vi Ă€r liberala, har lĂ„ngtgĂ„ende rĂ€ttigheter för mĂ„nga mĂ€nniskor och har ett grundlagsskydd för det. Det Ă€r inte normen i vĂ€rlden och dĂ„ Ă€r vi extrema och man kan klistra pĂ„ budskap pĂ„ det.
Desinformationen sprids ocksÄ av bÄde kÀnda aktörer, som varit aktiva tidigare, men det har dykt upp nya konton och sammantaget Àr de ocksÄ fler. PÄ sÄ sÀtt har spridningen blivit större.
ââFöljare till konton kommer ju alltid att vara fler Ă€n de som driver kampanjerna, men hur mĂ„nga de Ă€r som driver och följer i det stora hela Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga. Det fria ordet kommer alltid att segra, det Ă€r min fasta övertygelse, men innan det kan den svenska bilden pĂ„verkas och mĂ„nga kan hinna uppröras.
Aggressiva tongÄngar
Det Àr heller inte bara mÀngden desinformation som sticker ut, Àven tongÄngarna har blivit mer aggressiva, menar han.
Vad för hotbild som kan riktas mot Sverige i samband med kampanjerna vill Ăstlund dĂ€remot inte gĂ„ in pĂ„.
ââJag gör inga sĂ„dana bedömningar eller gissningar, det Ă€r en frĂ„ga för SĂ€po. Men vi kan ju se att det uttalas uppmaningar Ă€ven om vi inte tittar konkret pĂ„ det.
Han tillÀgger att MPF:s uppdrag handlar om att analysera vilka sÄrbarheter som finns, som exempelvis en redan existerande oro och en misstro till myndigheter.