UngefÀr sÄ ser det ut i de flesta Àmnen. Men det finns ett undantag: bland idrottslÀrarna Àr 57,4 procent mÀn.
Bland sprÄk- och speciallÀrare Àr inte ens var tionde lÀrare man. Allra störst Àr kvinnodominansen bland speciallÀrare, dÀr endast 8,2 procent Àr mÀn.
Ju yngre elever, desto större Àr andelen kvinnor bland lÀrarna. I de lÀgsta Ärskurserna, förskoleklass till Ärskurs 3, Àr 90,5 procent kvinnor. Motsvarande siffra i högstadiet Àr 62,5 procent.
En del kommuner har gjort satsningar för att fĂ„ in fler mĂ€n i förskolan. Men den skeva fördelningar Ă€r fortfarande pĂ„taglig i höstens antagningar till lĂ€rarutbildningen. För förskoleklass och Ă„rskurs 1â3 var 9 procent av de som kom in pĂ„ utbildningen mĂ€n. För Ă„rskurs 4â6 var 28 procent av lĂ€rarstudenterna mĂ€n. PĂ„ Ă€mneslĂ€rarlinjerna 7â9 var 38 procent av de antagna mĂ€n, skriver LĂ€raren.
ââAll forskning visar att det i könsblandade miljöer blir en större bredd i lĂ€randet. Du fĂ„r in olika aspekter. Det handlar om mĂ€n och kvinnor men ocksĂ„ om hudfĂ€rg, etnicitet och Ă„lder, sĂ€ger Annika HĂ€renstam, professor emerita i arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet, till tidningen.