Pr-expert: Oavgjort i pr-matchen om sms

Flipp eller flopp dÄ myndigheterna skickade corona-sms till alla svenskar i mÄndags? BÄde och, tycker pr-experten Patrik Westander, som överraskas av att sÄ mÄnga besökt krissajten krisinformation.se.

Ett missat tillfÀlle till god pr. Men samtidigt ett överraskande stort antal som besökt sajten, enligt pr-experten Patrik Westander. Arkivbild.

Ett missat tillfÀlle till god pr. Men samtidigt ett överraskande stort antal som besökt sajten, enligt pr-experten Patrik Westander. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Sverige2020-12-17 20:11

I mÄndags skickades runt tolv miljoner sms till svenskarna, dÀr FolkhÀlsomyndigheten (FHM) och Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap (MSB) uppmanade till att gÄ in pÄ sajten krisinformation.se och kolla upp de nya skÀrpta allmÀnna rÄden.

ÅtgĂ€rden har kritiserats, och beskrivits som ett informationsfiasko. Bland annat för att meddelandet ansetts för kort och innehĂ„llslöst, och att lĂ€nkar saknades till sajten.

Men det visar sig att vÀldigt mÄnga faktiskt gjort vad sms:et uppmanade till.

Har besökt sajten

– Vi ser en kraftig ökning av trafiken pĂ„ krisinformation.se, tre och en halv miljoner besök i gĂ„r, sade Morgan Olofsson pĂ„ tisdagens presskonferens tillsammans med FHM.

Novus har frĂ„gat drygt 1 100 personer om sms:et. Det visar sig att 30 procent av dem som svarat uppger att de gick in pĂ„ krisinformation.se i mĂ„ndags. De uppgifterna stĂ€mmer med de besökssiffror som MSB redovisat.

Pr-experten Patrik Westander Àr bÄde hÀpen och imponerad över effekten.

– I pr-matchen sĂ„ skulle jag sĂ€ga att det Ă€r oavgjort mellan succĂ© och fiasko. TotalsĂ„gningen Ă€r överdriven, sĂ€ger han.

Imponerande

Informationen kom ut, och tre och en halv miljoner besök pÄ sajten Àr verkligen imponerande mycket, tycker han.

– Att skicka tolv miljoner sms, i grunden Ă€r det en lysande idĂ© för pr.

Men sms:et var sÄ extremt kortfattat.

– Bra pr innebĂ€r att bygga förtroende. TyvĂ€rr missade myndigheterna chansen hĂ€r. Sms:et borde berĂ€ttat om nyheterna.

Det fanns ett fantastiskt tillfÀlle att framföra ett nytt budskap, tycker han.

– Men det blev ett missat tillfĂ€lle. Om de haft kort information om nyheterna hade de undvikit kritik, sĂ€ger Patrik Westander.

Fakta: Myndigheternas budskap

SÄ hÀr lyder det sms som FolkhÀlsomyndigheten (förkortat FHM som avsÀndare) och Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap (förkortat MSB som avsÀndare) stÄr som avsÀndare för:

"Information frÄn myndigheterna: Följ de nya skÀrpta rÄden för att stoppa spridningen av covid-19. LÀs mer pÄ webbplatsen Krisinformation."

KĂ€lla: FHM och MSB

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!