I mÄndags skickades runt tolv miljoner sms till svenskarna, dÀr FolkhÀlsomyndigheten (FHM) och Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap (MSB) uppmanade till att gÄ in pÄ sajten krisinformation.se och kolla upp de nya skÀrpta allmÀnna rÄden.
à tgÀrden har kritiserats, och beskrivits som ett informationsfiasko. Bland annat för att meddelandet ansetts för kort och innehÄllslöst, och att lÀnkar saknades till sajten.
Men det visar sig att vÀldigt mÄnga faktiskt gjort vad sms:et uppmanade till.
Har besökt sajten
ââVi ser en kraftig ökning av trafiken pĂ„ krisinformation.se, tre och en halv miljoner besök i gĂ„r, sade Morgan Olofsson pĂ„ tisdagens presskonferens tillsammans med FHM.
Novus har frÄgat drygt 1 100 personer om sms:et. Det visar sig att 30 procent av dem som svarat uppger att de gick in pÄ krisinformation.se i mÄndags. De uppgifterna stÀmmer med de besökssiffror som MSB redovisat.
Pr-experten Patrik Westander Àr bÄde hÀpen och imponerad över effekten.
ââI pr-matchen sĂ„ skulle jag sĂ€ga att det Ă€r oavgjort mellan succĂ© och fiasko. TotalsĂ„gningen Ă€r överdriven, sĂ€ger han.
Imponerande
Informationen kom ut, och tre och en halv miljoner besök pÄ sajten Àr verkligen imponerande mycket, tycker han.
ââAtt skicka tolv miljoner sms, i grunden Ă€r det en lysande idĂ© för pr.
Men sms:et var sÄ extremt kortfattat.
ââBra pr innebĂ€r att bygga förtroende. TyvĂ€rr missade myndigheterna chansen hĂ€r. Sms:et borde berĂ€ttat om nyheterna.
Det fanns ett fantastiskt tillfÀlle att framföra ett nytt budskap, tycker han.
ââMen det blev ett missat tillfĂ€lle. Om de haft kort information om nyheterna hade de undvikit kritik, sĂ€ger Patrik Westander.