Oron hos yrkeschaufförer har varit stor sedan alla kompetensutbildningar stÀngde nÀr pandemin tilltog i höstas. Att trÀnga ihop mÀnniskor i utbildningssalar har inte varit nÄgot bra alternativ.
Det sĂ„ kallade yrkeskompetensbeviset (YKB) Ă€r nĂ„got som lastbilschaufförer mĂ„ste förnya vart femte Ă„r genom en utbildning pĂ„ fem dagar â som delvis mĂ„ste göras pĂ„ plats. Annars riskerar de körförbud.
à keriföretag som TT talat med beskriver det som en stor risk för bland annat livsmedelsförsörjningen nÀr tusentals chaufförer kan fÄ stÀlla sina fordon.
"Vi kan inte vÀnta"
I vÄras förlÀngde EU giltighetstiden för YKB-bevis med sju mÄnader med anledning av de komplicerade förhÄllanden som coronapandemin fört med sig. Nu har förvÀntan varit stor pÄ att EU ska ge en ny dispens som omfattar samtliga chaufförer inom unionen, men nÄgon sÄdan har Ànnu inte presenterats.
DÀrför gÄr Sverige fram med en proposition om en nationell dispens för svenska chaufförer, sÀger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
ââDet hĂ€r borde EU ha löst inom ramen för den sĂ„ kallade omnibusförordningen. Jag har lyft det i EU vid ett flertal tillfĂ€llen och det pĂ„gĂ„r ett arbete, sĂ„ i nĂ€rtid kommer kommissionen ha ett förslag framme. Men vi kan inte vĂ€nta.
"HĂ€nder inte ofta"
Lagförslaget innebÀr att YKB-bevis som löper ut mellan 1 februari och 31 juli i Är förlÀngs med sex mÄnader, och att YKB-bevis som löper ut mellan 1 november 2020 och 31 januari 2021 undantas frÄn kravet pÄ förnyelse under sex mÄnader. Lagen Àr tÀnkt att börja gÀlla 1 februari.
Tomas Eneroth sÀger att problemet med YKB-bevisen inte varit sÄ dramatiskt som utmÄlats och det har aldrig Àventyrat exempelvis livsmedelsförsörjningen eller transportkapaciteten i Sverige. Runt 1,5 procent av ÄkerinÀringen, eller 2 600 förare, omfattades under december. Men yrkeschaufförer mÄste fÄ besked, sÀger Eneroth. Att gÄ fram med nationell lagstiftning pÄ det hÀr sÀttet i en frÄga som kan regleras pÄ EU-nivÄ Àr sÀllsynt.
ââDet hĂ€nder inte ofta, det hĂ€nger samman med att vi vill ha gemensamma lösningar pĂ„ EU-nivĂ„, men jag vill inte vĂ€nta pĂ„ att enskilda chaufförer ska komma i klĂ€m.
M föreslÄr ett Är
Riksdagens trafikutskott tog med Moderaterna som initiativtagare i december fram ett förslag om att ge yrkesförare dispens i ett Är. Tomas Eneroth anser att det finns problem med att lÄta dispensen vara sÄ lÄng eftersom en utbildningsskuld vÀntar nÀr pandemin Àr över.
ââRisken finns att det blir ett vĂ€ldigt stort beting för utbildningsföretagen framöver, plus att det i grunden finns nĂ„got vĂ€ldigt positivt i att man genomgĂ„r sin yrkeskompetensutbildning. Det Ă€r ocksĂ„ skĂ€let till att vi nu digitaliserar, sĂ€ger Tomas Eneroth.
Arbetet med att digitalisera utbildningen fortgÄr och vÀntas enligt regeringen vara klart 1 augusti.