Regeringen kör över EU om yrkesförare

Regeringen vill inte vÀnta pÄ att EU-kommissionen ger dispens för yrkeschaufförer. DÀrför gÄr man fram med egen lagstiftning och förlÀnger förarnas kompetensbevis.
–Det hĂ€r borde EU ha löst, sĂ€ger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Förare som kör tunga transporter ska undantas frÄn att behöva förnya sina YKB-bevis pÄ grund av pandemin. Arkivbild.

Förare som kör tunga transporter ska undantas frÄn att behöva förnya sina YKB-bevis pÄ grund av pandemin. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Sverige2021-01-09 09:15

Oron hos yrkeschaufförer har varit stor sedan alla kompetensutbildningar stÀngde nÀr pandemin tilltog i höstas. Att trÀnga ihop mÀnniskor i utbildningssalar har inte varit nÄgot bra alternativ.

Det sĂ„ kallade yrkeskompetensbeviset (YKB) Ă€r nĂ„got som lastbilschaufförer mĂ„ste förnya vart femte Ă„r genom en utbildning pĂ„ fem dagar – som delvis mĂ„ste göras pĂ„ plats. Annars riskerar de körförbud.

Åkeriföretag som TT talat med beskriver det som en stor risk för bland annat livsmedelsförsörjningen nĂ€r tusentals chaufförer kan fĂ„ stĂ€lla sina fordon.

"Vi kan inte vÀnta"

I vÄras förlÀngde EU giltighetstiden för YKB-bevis med sju mÄnader med anledning av de komplicerade förhÄllanden som coronapandemin fört med sig. Nu har förvÀntan varit stor pÄ att EU ska ge en ny dispens som omfattar samtliga chaufförer inom unionen, men nÄgon sÄdan har Ànnu inte presenterats.

DÀrför gÄr Sverige fram med en proposition om en nationell dispens för svenska chaufförer, sÀger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Det hĂ€r borde EU ha löst inom ramen för den sĂ„ kallade omnibusförordningen. Jag har lyft det i EU vid ett flertal tillfĂ€llen och det pĂ„gĂ„r ett arbete, sĂ„ i nĂ€rtid kommer kommissionen ha ett förslag framme. Men vi kan inte vĂ€nta.

"HĂ€nder inte ofta"

Lagförslaget innebÀr att YKB-bevis som löper ut mellan 1 februari och 31 juli i Är förlÀngs med sex mÄnader, och att YKB-bevis som löper ut mellan 1 november 2020 och 31 januari 2021 undantas frÄn kravet pÄ förnyelse under sex mÄnader. Lagen Àr tÀnkt att börja gÀlla 1 februari.

Tomas Eneroth sĂ€ger att problemet med YKB-bevisen inte varit sĂ„ dramatiskt som utmĂ„lats och det har aldrig Ă€ventyrat exempelvis livsmedelsförsörjningen eller transportkapaciteten i Sverige. Runt 1,5 procent av Ă„kerinĂ€ringen, eller 2 600 förare, omfattades under december. Men yrkeschaufförer mĂ„ste fĂ„ besked, sĂ€ger Eneroth. Att gĂ„ fram med nationell lagstiftning pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet i en frĂ„ga som kan regleras pĂ„ EU-nivĂ„ Ă€r sĂ€llsynt.

– Det hĂ€nder inte ofta, det hĂ€nger samman med att vi vill ha gemensamma lösningar pĂ„ EU-nivĂ„, men jag vill inte vĂ€nta pĂ„ att enskilda chaufförer ska komma i klĂ€m.

M föreslÄr ett Är

Riksdagens trafikutskott tog med Moderaterna som initiativtagare i december fram ett förslag om att ge yrkesförare dispens i ett Är. Tomas Eneroth anser att det finns problem med att lÄta dispensen vara sÄ lÄng eftersom en utbildningsskuld vÀntar nÀr pandemin Àr över.

– Risken finns att det blir ett vĂ€ldigt stort beting för utbildningsföretagen framöver, plus att det i grunden finns nĂ„got vĂ€ldigt positivt i att man genomgĂ„r sin yrkeskompetensutbildning. Det Ă€r ocksĂ„ skĂ€let till att vi nu digitaliserar, sĂ€ger Tomas Eneroth.

Arbetet med att digitalisera utbildningen fortgÄr och vÀntas enligt regeringen vara klart 1 augusti.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!