Personer med synfÀltsdefekter som ska köra bil mÄste uppfylla vissa medicinska krav som stÀlls av Transportstyrelsen. SynfÀltet mÀts med ett instrument som kallas perimeter.
Ett av de vanliga perimetermÀrkena Àr Octopus, och myndigheten har tidigare jÀmstÀllt resultat dÀrifrÄn med det andra vanliga mÀrket, Humphrey. Nu har det dock framkommit att resultat frÄn Octopus i vissa fall mÄste rÀknas om för att vara jÀmförbara med en Humphreyperimeter.
Annan bedömning
"Det innebÀr att det finns en liten risk att personer som har genomfört sin synfÀltsundersökning skulle ha blivit annorlunda bedömd med de förutsÀttningar som vi nu kÀnner till", sÀger Björn Renberg, enhetschef pÄ Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Personer som kan ha fÄtt ett beslut pÄ felaktiga grunder Àr de som inte uppfyllde kraven i det centrala synfÀltet och som har gjort undersökningen i en Octopusperimeter. Beslutet om avslag eller Äterkallelse ska Àven ha fattats före den 1 september 2021.
"Den som gjort en synfÀltsundersökning av det centrala synfÀltet i en Octopusperimeter kan vÀnda sig till oss för att fÄ en ny prövning", sÀger Renberg.
FÄ tros beröras
Enligt Transportstyrelsen har skillnaderna hos de olika instrumenten inte varit kÀnda tidigare varken hos sjukvÄrd eller optiker. "Det kan ocksÄ vara en förklaring till varför detta inte har upptÀckts tidigare", skriver myndigheten.
TT har sökt Transportstyrelsen med frÄgan om hur mÄnga som kan ha fÄtt ett felaktigt beslut, men det vet inte myndigheten. Uppfattningen Àr dock att det Àr "fÄ" personer som berörs.